Zástavba motoru Fabia do 742

navigace: [ komentáře ] [ hodnocení ] [ text ] [ fotky ]

obrázky [24]:

Zástavba motoru Fabia do 742: setrvačník 742.13 a vysoustružené ložisko Zástavba motoru Fabia do 742: klika Fabia se setrvačníkem Zástavba motoru Fabia do 742: upravená řemenice Felicie MPi Zástavba motoru Fabia do 742: prsa 742 Zástavba motoru Fabia do 742: cervené M8, zelené budou přebývat Zástavba motoru Fabia do 742: viditelné závity M8 Zástavba motoru Fabia do 742: blok z přední časti - viditelná úprava zabroušení pro držák alternátoru Zástavba motoru Fabia do 742: výřez - vyvrtáno přes přiložené prsa Zástavba motoru Fabia do 742: vybroušení z důvodu šířky držáku alternátoru Zástavba motoru Fabia do 742: zašroubovaná tryska ostřiku řetětu rozvodu Zástavba motoru Fabia do 742: vyměněné štefty pro pumpu 742 Zástavba motoru Fabia do 742: vyrobený pravý držák motoru Zástavba motoru Fabia do 742: další možnost vyrobená částečně z původního držáku Zástavba motoru Fabia do 742: další možnost držáku Zástavba motoru Fabia do 742: x Zástavba motoru Fabia do 742: pak už jen poskládat Zástavba motoru Fabia do 742: x Zástavba motoru Fabia do 742: x Zástavba motoru Fabia do 742: pozor na správný sací koš ! Některé mají delší jednu část a nejde protočit klika !!! Zástavba motoru Fabia do 742: klika Fabia Zástavba motoru Fabia do 742: neco na skládání Zástavba motoru Fabia do 742: přesný rozměr pro svrtání setrvačníku s klikou ( samozřejmě se vrtá do setrvačníku ) by Martin Bláha Zástavba motoru Fabia do 742: možnost pravého držáku by Martin Bláha Zástavba motoru Fabia do 742: klika s ložiskem

Text:

Upozorňuji že info budu přidávat během týdne po kouskách :-)



Jedná se v podstatě o kompletní návod jak na to.



Nebudu popisovat skládání motoru z hlediska konstrukčního.



Upozorňuji, že Motor Fabia není v řadě 742 povolená přestavba !



Veškeré závady, případně následky si nese každý konstruktér sám :-)



1.

Základem je sehnat samotný motor z Fabie 1,4 8V - je to klasický český motor v podstatě konstrukčně shodný s motorem Škoda Favorit a Felicia.

Je jedno jestli bude motor 40kW nebo 50kW. Rozdíl je jen ve vačce a řídící jednotce motoru. Řídící jednotku 99% z vás stejně nepoužije,

protože by se musela řešit elektroinstalace a čidlo na převodovce. Vačka se sice dá použít, ale je daleko lepší a jednodušší použít vačku minimálně z Felicie MPi nebou koupit ostřejší od různých úpravců. ( vačka má větší uložení než řada 742 až Felicia 1bod )



2.

Základní úprava bez které motor na převodovku z řady 742 nenasadíme je úprava kliky - spíše vysoustružení kliky pro ližisko do které se zasunuje mrkev převodovky. V podstatě se musí udělat to, co mají všechny kliky 742.



3.

Tímto by to bylo skoro hotové, ale Fabia má jiný poloměr setrvačníku a vzdálenost startéru k setrvačníku. Řešení je použití setrvačníku z motoru Favorit

s použitím věnce 742 ( v postatě 105-130, resp 742.135-136 ). Problém je, že se musí svrtat setvačník s klikou Fabie a tím pádem i vyvážit.

Cena zápichu pro ložisko, svrtaní se setrvačníkem a následné vyvážení se pohybuje cca okolo 2000CZK.



4.

Jedním z hlavních rozdílů oproti Favoritu je kratší vačka a chybějící náhon rozdělovače. Osobně jsem použil vačku Felicia MPi a rozvody Felicia MPi.

Pod menší rozvodové kolo na klice jsem nechal vysoustružit přesný kroužek tloušťky 5mm ( vysoustružený ze starého rozvodového kola ).

Je to z důvodu nesouososti rozvodových kol. ( Rozvody MPi mají vnitřní průměr kola rozvodu 30mm ! )

Je nutné vyměnit záslepku v bloku tryskou ostřiku rozvodu - třeba ze starého bloku Favorit - viz foto

V případě výměny vačky za MPI je dobré vyměnit zdvihátka Fabia za klasické třeba z Favorita. Pak se štelují ventily jako u běžného motoru.

Upozorňuji, že vačka má větší ložiska než motory 1000MB až Felicia 1bod a tudíž je možná záměna jen za vačku z Felicie MPi.



5.

Prsa motoru jsou 742 s použitím sacího koše 742.13



6.

Vana motoru - dá se normálně použít 19ti dírová vana 742.13, ale musí se upravit 4 díry viz foto. Fabia má 4 díry M8 kdežto 742 má všechny M6.

Stačí 2 díry pouze zvětšit na daný průměr a 2 díry vyvrtat nové, protože je má Fabia na jiném místě. Tím nám sice zbydou 2 staré díry na vaně,

ale v místě kde to vůbec nevadí a zůstanou nevyužité.



7.

Řemenice kliky je dobré použít také z Felicie MPi s průměrem 30mm. Osobně jsem ji nechal přesoustružit na klínový řemen z řady 742 kvůli použití vodní pumpy 742.136 atd. ( navíc při pohledu na motor nebije do očí plochý řemen, který škodovka nikdy neměla )

Řemenice se dá koupit nová a stojí cca 400CZK



8.

Vodní pumpa se použije buď klasická 742.12 nebo 742.13 pro klasiky s termostatem a svodama 742.136 lze samozřejmě použít i vodní pumpu 742.136

Rozdíly tu psát nebudu to je samozřejmost :-)



9.

Držák alternátoru se použije klasický 742, ale je potřeba lehce ubrousit a odvrtat blok jak je uvedené na fotkách.



10.

Výfukové svody se použijí 742.136 jako při zástavbě Favorita nebo Felicie



11.

Držáky motoru

- levý je úplně záměnný ( některé bloky nemají 1 závit pro šroub - buď se to dá vyvrtat a udělat závit nebo to nechat jen na 3 )

- pravý držák se musí udělat trošku jinak, protože na bloku není nálitek pro uchycení vrchního šroubu. Dají se ale využít závity pro různé držáky na bloku. Možnost viz foto.



12.

Benzínová pumpa na tomto motoru být nemůže, protože blok na ni nemá nálitek. Proto je nutné použít elektrickou benzínovou pumpu.

Karburátor postačí SEDR 136



Pár otázek a odpovědí:



Můžu nechat zdvihátka z Fabie ? Ano, ale musí k tomu být i vačka z Fabie



Dá se použít hlava z jiného motoru ? Ano, od Favorita až po Fabii jsou záměnné ( ale mají různé kanály )



Dají se použit rozvody z Fabie ? Ano, ale je nutné použít jinou tloušťku podložky pod rozvodovým kolem a nad kvůli souososti pumpy s řemenicí.



Která hlava je nejlepší ? Nejlepší by měla být z 50kWmotoru Felicia MPi s kuželovými pružinami.



Můžu nechat původní řemenici a původní pupmu ? Ano, ale musely by se použít Fabiové rozvody a odbrousit výstupek u stupnice předstihu na rozvodovém víku.



Jaká lamela a přítlačný talíř se použije ? Lamela se použije klasická 742, přítlačný talíř 190mm klidně z modelu 105 až Felicia.





Pár možností jak někteří natryskovali jejich karburátory po zástavbě:



Saky Vzdusnik Tryska

1.komora 210 120

2.komora 140 145

Razor

1.komora 210 122

2.komora 160 135

Vrba

1.komora 200 115

2.komora 150 145

Veron

1.komora 200 115

2.komora 140 140

Vojtik

1.komora 210 120

2.komora 140 145



hodnocení článku:

info:

Správce článku: Dušan
Založeno: 14.10.09 20:53   Poslední změna: 17.10.09 22:12

Zástavba motoru Fabia do 742 - komentáře:

12:22:55
30.11.2013
stepan
-> Petr***: Měrku z fabie nemůžeš používat. Fabie má ten motor uplně jinak nakloněnej, uplně jinou vanu i sací koš. Já sem nalil 3 litry, nastartoval, nechal odstát chvilku a udělal spodní rysku podle hladiny. Potom sem dolil litr a udělal horní rysku.
upraveno 1x, naposled 30.11.2013 12:24:30
12:14:37
30.11.2013
Petr***
Děkuji za super návod, podle kterého jsem tento týden dodělal motor z Fabie a včera úspěšně poprvé spustil.

Mám jen dvě upřesnění, regulaci mazacího tlaku (kulička s pružinkou), která zasahuje do kliky jsem kónicky zbrousil a závlačku převrtal vodorovně, aby nepřekážel klice. Jinou, kratší regulaci jsem nesehnal.

Svody jsem použil z Favorita a sehnal jsem nové sání z Rapida 136, ale to se musí zespodu hodně zbrousit, jelikož jinak si dosedne na výfukové parohy a nejde přitáhnout k hlavě.

Mám ještě jeden dotaz: Kolik dáváš do motoru oleje? Nechal jsem tam měrku z Fabie, ale i když se všude píše, že má být v motoru 4L, tak tam mám 4,5L a na měrce je to úplně na krajíčku, cca tak 1cm od spodní ryksky. Bojím se tam dát 5L, což by asi ale chtělo.
09:43:04
13.08.2013
rider
Kdyžtak bych měl celý motor 1.3mpi 50kw, a kliku vačku a blok z fabie 1.4mpi kdyžtak sz a omlouvám se za spamování tématu díky Zdeněk
19:49:26
31.07.2013
stepan
Potřeboval bych poradit, o kolik se musí zkrátit packa sacího koše? Nemám to teď jak oměřit.
upraveno 1x, naposled 31.07.2013 19:49:42
21:44:57
31.01.2013
Dušan
-> Arnold: jo, ale mozna tak za diru pro lozisko a nejaka kravina okolo 3
21:44:08
31.01.2013
Arnold
tak snad do 1500 se vejde né??? 1
21:42:19
31.01.2013
minno
-> Dušan: 1
16:43:43
31.01.2013
Dušan
-> minno: mozna 1300
15:54:39
31.01.2013
minno
-> Cempyk: 1260,- Kč brutto.
15:30:18
31.01.2013
Cempyk
Na kolik to vyjde tahle úprava ? :)
22:11:13
07.01.2013
RAPLTM
nazdar lidi mam takovej problém ve škodě 120 mam motor fabia (origo vačka rozdělovač favo bezkontaktní karbec rapid 136) + LPG kolik mam dát předstih (výkon to má jak stopětka na 3 válce,už sem s toho na prášky) dík za rady
21:14:58
07.01.2013
Dušan
-> zdeba: omerit jakoukoli kliku kde to lozisko je. Klidne Facko. Ne moc hluboko. Je tam olejovy kanal.
21:12:00
07.01.2013
zdeba
ještě jak je to s hlobkou zapichu pro ložisko? dík
21:04:03
07.01.2013
Dušan
-> zdeba:

1. vacka je stejna od cca 7/97 - jde to poznat podle prumeru kliky pod remenici a nebo podle sroubu remenice. Je to tu na virtu. Hlavy jsou zamenny od Fava az po Fabii, ale zaleti na kanalech apod.

2. setrvacnik pouzit jde, staci vymenit venec, ale musi se prevstat srouby.

3. zdvihatka z Feldy

4. prsa jsou stejny od 105 az po Feldu.

5. viz vyse
20:28:08
07.01.2013
zdeba
zdar, měl bych pár dotazů:

Hloubka zápichu pro ložisko - z fotky vypadá, že je zároveň se setrvačníkem?

Budu mít k dispozici motor fel 50kW MPI, co z něj použít:

1)Vačka a hlava je jasná

2)Setrvačník? Jde na něj ozubení 742?

3) Zdvihátka ?

4)Prsa?

5) první feliicie mpi měly údajně ještě malé uložení vačky, jde to zjistit bez demontáže vačky?
20:33:31
13.12.2012
Nwkt
-> mira76: Legální to bude jenom pokud budeš mít ten favomotor v dokladech.
19:42:19
13.12.2012
Dušan
-> mira76: kazdy reseni ma +a- . Tady jde i o pevnost bloku a hlavne motory v lepsim stavu.
19:39:50
13.12.2012
mira76
zdravím, a chlapy není lepší předělat motor z favorita na kliku z fabie?

A pak cely motor (blok) z fav. s klikou z fabie dat do škodovky.....Máte pak po provedení dalších změn povolenou úpravu...nikdo nebude vědět že pravě vaše klika v bloku favorita má zdvih 78mm...a třeba taky i vrtání 79,5mm a objem 1560ccm...a budete to mít oficiálně, mě taky klika z fábky běhá v bloku z favorita...Mira
20:30:10
03.03.2012
franta111
-> Dušan: co bych měl předělávat ? vysvětli prosím . Upravil jsem motor z fabie aby šel zamontovat do převodovky 5 kvaltu a tak tam ted pasují oba motory .. převodovka je bez uprav ...... jen jsem přidal výztuhu mezi motor a převodovku ve stylu jakej má fabie
upraveno 2x, naposled 03.03.2012 20:33:25
21:00:13
05.02.2012
Dušan
-> franta111: a pokazde kdyz vymenis prevodovku tak to budes muset predelavat. Ovsem zalezi jak casto ji chces menit
20:28:49
05.02.2012
franta111
díru mně uděli na hozintalní freze WH10 a je přesně v ose na ložisko 6002. setrvačník jsem nechal original a upravil jsem přirubu starteru o 4 mm seslabil a 3 mm přiblízil k ozubení a je to v pohodě
07:28:38
11.01.2012
ondřej.mareček
-> koubes: díru na ložisko si uděláš na každým slušnym soustruhu s lunetou...
18:30:01
09.01.2012
koubes
chci ofrézovat přírubu startéru. A ještě jeden dotaz prosím Kde ti dělali díru v klice na ložisko a vyvážení popř. za kolik dík moc. p.s: Mám na poskládání už jen 3 týdny....
22:46:00
06.01.2012
MOLSO
-> koubes: a potom musis riesit pod zotrvacnik podlozku, spojku a spojkove lozisko z fabie ... ak sa ti to zda jednoduchsie kludne do toho4
20:18:09
06.01.2012
koubes
Kluci takový menší dotaz nebo poznámka... Nebude lepší osoustružit originál setrvačník aby na něj šel malý věnec a nebusí se převrtávat díry u favoritového setrváku. Příjde mi to jednodužší.
19:28:20
15.12.2011
ondřej.mareček
-> skoda.gls123: musíš dát kliku z fábie protože má jinej zdvih než třeba felicie...a další věc je že u fábie se axialní vůle vymezují u prostředního uložení kliky a u felicie u předního uložení...
upraveno 1x, naposled 15.12.2011 19:30:09
19:24:08
15.12.2011
skoda.gls123 - zrušená registrace
o byl jen takový dotaz jestli mám schánět kliku z fabie nebo postačí ze staršího modelu jinak Díky za odpověď4
19:22:05
15.12.2011
ondřej.mareček
-> skoda.gls123: důvod proč dělat takovou blbost?
19:21:19
15.12.2011
MOLSO
-> skoda.gls123: bez uprav nie
19:18:19
15.12.2011
skoda.gls123 - zrušená registrace
Jeden takovej dotaz lze dát do bloku z fabie kliku z nějakého staršího tipu motoru ?7
20:53:17
02.12.2011
ondřej.mareček
-> Dušan: a kolik má vlastě ta fabka 31,4 či 34,4?
20:31:35
01.12.2011
Dušan
-> Evž@: to maji, ten rozdil v KP se da secist
18:47:31
01.12.2011
Evž@
-> Dušan: nemají jinou kompresní výšku?
09:29:54
01.12.2011
Dušan
-> Majklsto: melo by to tak byt
08:51:46
01.12.2011
Majklsto
vie niekto poradit, ako je to zo zmenou KP pri znižovaní hlavy? je tam možné použit takú istú závislosť ako pri favorite?
07:21:48
24.05.2011
gapin
Dušan - OK, díky za odpověď.
06:56:29
24.05.2011
Dušan
-> gapin: tsaci to napsat do jednoho tematu. Mam mazany jen rozvod a nic vic. Zatim to jezdi normalne bez znamek poruchy. Tusim ze to ma i Vrba
21:40:01
23.05.2011
gapin
měl bych dotázek k tý trysce mazání rozvodu, na tu druhou trysku co maže náhon rozdělovače se mam vykašlat? Stačí jen tato jedna?
11:08:25
31.12.2010
Robert 106
nevyváženej setrvačník sem zažil vřele nedoporučuju. posunete se někam směrem k zemělskému stroji
13:12:59
16.08.2010
havlik
-> thomaschek : odvážné tvrzení že to ve fabrice vyvažujou jako celek a dokonce i s přítlačákem
10:32:18
13.08.2010
havlik
-> Dušan: jako taky sem pro verzi jak si to dělal ty a vlastně skoro všichni doposud4
10:30:13
13.08.2010
Dušan
Navic s tim sacim kosem to neni tak jisty, protoze se davalo i tak nekolik typu. Vytahl jsem jeden 742.136 a nesedel tam.
10:25:15
13.08.2010
Dušan
-> havlik: to se podle me rozhodit musi, ikdyz treba minimalne, podle me lepsi zastavba nasim smerem :) Navic kdyz uz se dela zapich pro lozisko tak se tam rovnou da neco co nemusis soustruzit navic.
09:13:53
13.08.2010
havlik
-> Dušan: no že do 120tkový řemenice nalisuješ vnitřek z fábiový4

spíš mi nejde do hlavy to že by se mu nerozhodilo vyvážení setrváku když ho stočí
09:12:32
13.08.2010
Dušan
-> thomaschek : nejak nechapu to s tou remenici ze 120ky kdyz ma vetsi prumer nez fabiova.
12:25:18
05.05.2010
Petkar1
-> thomaschek :

k bodu 1:

Co se týče těch setrváků, tak máš pravdu. Šel by použít Fabiáckej. Můžeš třeba na něj nasadit věnec ze 120 a pak přírubu startéru fréznout o 3 mm a bude ti zabírat tak, jak má. Jenže pak musíš použít přítlačák z Fábie a tudíž i jiný spojkový ložisko a nebo upravit sériové, které se pak prej více namáhá. Takhle nějak to má popsaný Saky na stránkách. Když použiješ převrtanej setrvák třeba z Fáčka, tak nemusíš nic frézovat, přítlačák dáš třeba z Feldy a ložisko může zůstat.
15:09:41
28.02.2010
DuriQ
Maxx: ok dik
12:21:35
26.02.2010
Maxx
-> DuriQ: to je blbost dej tam z fava,jinak to nebude fugovat tak jak má,to je už dávno vyzkoušené1 4
00:22:52
26.02.2010
DuriQ
porovnaval som fabiacky zotrvak vs favo, priemerom sedia, jediny rozdiel co som nasiel je vyska zotrvaku cca o 3.5mm je fackovy vyssi inac na nich nieje nejaky extra rozdiel :) toz otazka kvoli tym 3.5mm nieje mozne startovat ? resp. nici to ozubenie ?
09:56:53
25.02.2010
DuriQ
mna by celkom zaujimalo aky je presne rozdiel medzi zotrvakmy ? predpokladam ze priemer maju rovnaky, rozdiel bude asi len v sirke nemate to niekto pomerane :) mna skor zaujima pouzitie fabiackeho zotrvaku ci je to vobec mozne, samozrejme ze chcem pouzivat startet 1
13:49:28
23.10.2009
Dušan
-> ZdrubT: projdi si trosku forum. Nekdo kupuje treba pumpu Facet a vacku treba motor excel nebo chovanec.
12:37:47
23.10.2009
ZdrubT
kde prosim seženu tu palivovou pumpu a nějakou ostřejší vačku?
21:00:50
22.10.2009
jerrom
-> LADAS: ta je v skoro každej knížce o škodovce, ale třeba i tady: www.skoda110r.cz/article. php?id=286
16:46:37
22.10.2009
LADAS
-> jarda.u1: to jsem si všiml ale jestli je někde tabulka třeba pro Škoda 100 co mám třeba já.
07:43:57
22.10.2009
jarda.u1
-> LADAS: Tabulku natryskovani mas prece v popisu zastavby na konci clanku.Zkus se podivat o par radek vys........4
07:30:28
22.10.2009
Saky
-> SOMALECEK (martin120): právě že většina obráběčů s klasickým vybavením se na to podívá a bude řešit jak ty setiny stupně bude měřit a neudělá to na NCčku je to fuk jestli zadám y55 nebo y54,78 ale pro klasiku to je neřešitelnej problém
Extreme Tyres