Elektrické otvírání kufru Škoda 120

navigace: [ komentáře ] [ hodnocení ] [ text ] [ fotky ]

obrázky [3]:

Elektrické otvírání kufru Škoda 120: Nákres pásku oceli k prodloužení páky zámku Elektrické otvírání kufru Škoda 120: Pohled z kufru Elektrické otvírání kufru Škoda 120: Pohled na magnet

Text:

Co je potřeba:

- elektromagnet ze startéru Š100 (nebo upravený Š120)
- tlačítkový spínač + kontakty
- vodič (asi 3 metry)
- ocelové lanko nebo drát
- guma silná tak 2 mm (třeba stará duše z auta)
- kousek oceli velký asi 2x5cm silný asi 3mm

Úpravy:

Pokud máme elektromagnet ze Š120, musí se upravit aby kotva držela uvnitř cívky. Ta se provede následovně:
Na zadním víku elektromagnetu odšroubujeme obě měděné matice z měděných šroubových kontaktů. Potom plochým šroubovákem vyšroubujeme dva šrouby které drží víko. V tomto okamžiku víko ale ještě nejde sejmout. Ještě drží na kontaktech které je třeby odpájet. Je to kontakt 50 a kontakt ve tvaru slzy kterým prochází jeden z měděných šroubů (teď nevím číslo). S kontaktem 15a si starosti nedělejte. Po odpájení kontaktů opatrně sejměte zadní víko elektromagnetu. Pokud to nejde, znovu nahřejte cín na kontaktu a opatrně táhněte. V žádném případě nepoužívejte hrubou sílu. Po sundání víka z něj vyndejte oba měděné šrouby i měděný kontakt s pružinkou. Potřebujete jen víko s kontaktem 50 (ostatní kontakty můžete odstranit), tesnění mezi víko a tělo magnetu a samozřejmě magnet.
Teď když máme holé víko, můžeme začít s úpravou. Ve víku jsou dvě kulaté díry po šroubových kontaktech. Musíte odstranit plast mezi nimi a vytvořit tak oválný otvor. Otvor musí být dost velký aby jím bezproblému prošla hlava šroubu M6 (šroub ma desítku klíč).
Dál sejměte gumové těsnění mezi víkem a tělem magnetu (nezničit, bude potřeba). Z těla magnetu vám teď trčí dva dráty. Jeden kratší ke kontaktu 50 (na ten potom připojíme plus přez spínač), druhý delší. Ten delší ohneme k tělu magnetu, přikryjeme ho gumovím těsněním, nasadíme víko a přitáhneme šrouby. Tím docílíme vodivého spojení záporného pólu elektromagnetu a karoserie vozu. Po nasazení víka krátký drát znovu připájíme ke kontaktu 50. Tím máme upravené zadní víko magnetu.
Teď je potřeba upravit kotvu elektromagnetu. Z té sejmeme vratnou pružinu, která je nám k ničemu. Na rovné straně kotvy je uprostřed důlek (nejspíš po soustružení), tohoto důlku využijem jako dulčíku pro vrtání. V místě důlku vyvrtáme do magnetu díru o průměru 5mm (pětkou vrtákem) hlubokou asi 1 - 1,5cm. Snažte se ať je díra osa díry pokud možno stejná s osou válcové části kotvy a kolmá k podstavě válcové části kotvy. Do této díry závitníkem vyřízneme závit M6.
Upravenou kotvu zasuneme do těla elektromagnetu. Dírou kterou jsme udělali do zadního víka a dírou v kovovém těle magnetu prostčíme šroub M6 dlouhý asi 5 cm a zašroubujeme ho do závitu který jsme vyřízli v kotvě. Šroub teď brání vypadnutí kotvy z těla magnetu, ale nesmí nijak omezovat její pohyb vpřed a vzad. Tímto je úprava magnetu hotová.

Dále je třeba upravit zadní zámek víka kufru (ten blíž kabině). Protože samotná síla magnetu nestačí na otevření obou zámků současným trhem, musíme mu pomoct. Tady přichází ke slovu fyzika ze základní školy. Musíme prodloužit páku na mechanismu zámku. To uděláme kouskem oceli 2x5 cm o síle asi 3 mm. Na páce zámku jsou dvě díry. Jedna pro vratnou pružinku a pruhá pro upevnění lanka. Dále je na páce zářez pro táhlo k druhému zámku. Přiložíme proužek oceli k páce zámku. Dulčíkem si označíme polohu obou děr na páce a v proužku oceli vyvrtáme díry ve stejném uspořádání. Tyto díry slouží ke snýtování prodloužené páky a páky zámku. Tímto však zaslepíme díru pro uchcení vratné pružinky zámku. Řešením je dutý nýt a úprava pružinky nebo vyříznutí závitu M6 do díry pro uchycení pružinky. Místo nýtování je potom možné páky v tomto místě sešroubovat. Poté zbrousíme konec šroubu na patřičnou délku aby nedrhl o kastli a broušením se na konci pokudmožno rozšířil (třeba na kotoučové brusce kdy se šroub rozpápí do ruda a na konci se "rozplácne"). Pružinka porom prží v zánitu šroubu a rozšíření konce šroubu jí brání ve sklouznutí.
Dále do proužku oceli vyvrtáme díru pro uchycení lanka původního mechanismu otvírání. Ta je asi 2 cm od horního konce proužku (hned pod místem kde končí původní páka zámku). A potřebujeme ještě jednu díru osi 5mm od dolního konce páky. Do této díry uchytíme táhlo od elektromagnetu. Nakonec v pásku oceli vypilujeme zářez pro uchycení táhla k druhámu zámku. Tím máme zámek upraven.

Instalace:

Elektromagnet se umístí (do kapsy kde je motorek stěračů, ostřikovačů, atd.) do volného prostoru mezi blatníkem a nádobkou ostřikovací kapaliny. V tomto místě se udělá velká díra pro průchod kotvy elektromagnetu stěnou karoserie. Dále se udělají dvě malé díry (osmičkou vrtákem) pro uchycení elektromagnetu pomocí šroubů M6 (šroub na desítku klíč). Přesné umístění je na každém. Plech který potřebujeme provrtat má na sobě prolis. Já mám velkou díru pro průchod kotvy v krajním obloukovém místě tohoto prolisu.
Potom z kousku gumy vystříhneme těsnění podle dosedací plochy elektromagnetu ke karoserii. Pokud máme vyvrtané díry a hotové těsnění, uchytíme tělo elektromagnetu. Ze strany kufru prostrčíme do magnetu kotvu a sešroubujeme šroubem. Dále namontujeme zámek s prodlouženou pákou. Před namontováním zámku nezapomeňte na zámek vrátit vratnou pružinku. Když máme zámek namontován, připojíme táhlo k druhému zámku a lanko k původnímu mechanismu otvírání. Potom je třeba spojit kotvu elektromagnetu a páku zámku. To je možné ocelovým lankem nebo vytvořením táhla z ocelového drátu. To záleží na vás. Jen dodám, že s táhlem z drátu je lepší manipulace. Každopádně toto spojení musí mít určitou vůli jinak se magnet prostě nepohne.
Teď už jen potřebujete natáhnout přívodní kablík a umístit tlačítko. Fantazii se meze nekladou. Já mám kablík tažený kolem nádobky ostřikovačů až na druhou stranu kapsy kde je průchodka svazku elektrinstalace do kufru a kolem relé světel průchodkou do kabiny a dál k tlačítku. Tlačítko mám umístené na konzoli pod sedadlem. Přívod tlačítka je připojen na pojistku číslo jedna kde je stálé plus. Tímto je vše hotovo a už můžete jen mačkat tlačítko místo toho abyste se plazili na stranu spolujezdce k páčce.

Postřehy po cca roce a půl:

Otvírání přestalo správně fungovat. Hledal sem kde je problém a zjistil jsem, že se vymačkal zavit na šroubu M6, který drží prodlužovací páku. Takže tam teď páka kloktá a drží hlavně na nýtu. Takže bude třeba vyříznout závit pro větší šroub (asi M7).
Dále se mi začal magnet zasekávat v poloze plného zdvihu. Nevím jestli vinou samotného magnetu nebo zámku. Vyřešil jsem to demontáží magnetu a montáží kličky a lanka na stranu řidiče.
K tomu je potřeba: klička, kousek plechu na držák kličky, závlačka, dva průchozí šrouby na upevnění bovdenu lanka, bovden asi 160cm dlouhý, lanko, svorka na přichycení lanka k zámku (vnitřek z elektrikářské čokolády).
hodnocení článku:

info:

Správce článku: Rabbit
Založeno: 23.09.07 10:23   Poslední změna: 12.08.09 14:14

Elektrické otvírání kufru Škoda 120 - komentáře:

20:51:09
09.06.2009
radim
jj je to dobrej napad a uz sem to taky uskutecnil uz mi chibi jen dat knoflik na sve misto ale jinak to jde
18:34:58
02.04.2008
Rabbit
Tampajs:
Pokud k tý kotvě máš i magnet tak jo. Ale se 120kovim magnetem to asi nebude fugungovat protože celej Favoriťáckej elektromagnet je menší. A teď mě trklo, že to asi s Favo magnetem nepude, protož je menší a má tedy menší zdvih. Leda udělat tu "pomáhací páku ještě věčí než sem dělal já.
23:06:19
22.03.2008
Tampajs
Zdravím.. zajimalo by mě zda li můžu použít kotvu z favostarteru? :) Děkuju :)
18:27:55
25.09.2007
Rabbit
Nejvěčí problém je to prodloužení páky na zámku. Jinak je to brnkačka.
18:26:46
25.09.2007
Rabbit
Tendle nápad je starej už asi 40 let akorát se o tom asi moc neví. Viděl sem o tom článek ve Světě motorů nebo kde za 70tých nebo 80tých let.
18:17:25
25.09.2007
SOB
tos dobre
18:09:39
25.09.2007
peti
fakt dobrý nápad
11:06:21
25.09.2007
Kalibán123 - zrušená registrace
-> Zeke: Ale funkční taky jsem to měl a je to super vychytávka.
19:07:52
24.09.2007
Zeke-ten šestý
zajimavy...
16:29:23
24.09.2007
Rabbit
1
Extreme Tyres