Eliška / Škoda 105 L Eliška / Škoda 105 L

komentáře | popis | fotky | Obša | 29.09.23 13:24 | 68x v oblíbených
Dne 13. března 2012 v 11.15hod jsem se stal hrdým majitelem (v pořadí druhým) Škody 105 L, rv. 6. červen 1981. Barva "zelená oliva" č.5225, přípatková (v tu dobu). Automobil byl zakoupen v bratislavské Mototechně (kvůli barvě). Vůz byl po celou dobu své existence garážován, pečlivě opečováván svým majitelem, starším pánem z Brna, který za 31 let vlastnění vozu najel 67 925km (s odstupem let bych řekl, že i víc). Jménem Eliška jsem ji pokřtil já, po Elišce Přemyslovně, matce Karla IV.

Takže Eliška je v původním laku, kromě levého zadního blatníku, který byl spolu s dveřmi opravován . Přední blatníky jsou taky nové. Ve výbavě má západoněmecké rádio (pouze přijímač), domácí cyklovač a otáčkoměr tzv. KITT. Anténa k rádiu je mazácky vevnitř, což uvítám hlavně v lese :) a reproduktory značky Tesla umístěné před podběhy. Na zadní masce je z překližky udělaná černá lišta.

Zjištěné "Malé Bolístky":

- zatíká přes dveře řidiče - hotovo (parkuji v garáži)
- nesvítí osvětlení rychlostního budíku - hotovo
- nefunguje doma dělaný cyklovač - hotovo
- nefunguje topení (zaseklé páčky) - hotovo
- nefunkční ostřikovač - hotovo
- chybí pravá spodní ozdobná lišta - hotovo
- oděrky laku - hotovo, ale udělali se nové
- olej černý jako peklo samo - hotovo
- rez podlahy řidiče - hotovo
- chybějící lišta na levých zadních dveří - hotovo


postupem času nové....

- praskají zadní žárovky - hotovo
- drhnoucí rychloměr - hotovo
- zavzdušněné brzdy - hotovo
- přebíjení akumulátoru - hotovo
- nefungující rychloměr - už fakt nevím (výměna bovdenu, budíku)
- špatné brzdy - hotovo
- přetržená plynová struna - hotovo
- podpálený ventil - hotovo
- žere olej - hotovo
- nejde další válec (upálený ventil) - výměna motoru
- na novém motoru vyběhané rozvody
- trvalá teplota motoru 60°C - výměna termoregulátoru
- ulomení oka omezovače LZ dveří
- drhnoucí lanovody ruční brzdy - hotovo
- zasekává se LZ brzda - hotovo
- řízení K.O. (kuláky, svisláky, spojovačka) - hotovo
- vadná NOVÁ spojovačka - hotovo
- špatné ložisko PP kola - hotovo
- z motoru po GO stále teče olej - hotovo
- vrže levé zadní kolo - hotovo (výměna klínku)
- nejde řadit 2.st a vyskakuje zpátečka - hotovo (posunutí hnacího agregátu)
- odešla baterie - hotovo
- opět vrže levé zadní kolo
- opět nefungující rychloměr - hotovo (náhon na převodovce)
- blbne startér
- počínající koroze karoserie (lemy dveří)

17. březen 2o12
Dnes jsme provedli celkové umytí vozu a vyházení bordelu ze všech možných zavazadlových i nezavazadlových prostor :) Z auta překvapivě nekape olej.

24.-25. března
Takže jsme se vrhli na opravy, vyměněno těsnění u řidiče, do auta stále zatéká... Čím to asi bude? křivý dveře, tak to je paráda... Tak jsem poopravil dveře v pantech a už krásně doléhají, zbytečně koupený těsnění, aspoň příště budu kupovat jen tři :) Odbroušení zri a zamalování základovkou. Do cyklovače opět zaveden drát, plně funkční. Odvzdušnění topení, rozhejbání páček... Už můžu topit i v létě :D Rozebrání palubovky, provedena výměna žárovky, bohužel jen za čirou, takže ten budík teď zase svítí moc... Taky jsme seřídili vůli ventilů, nebylo to tak hrozný, je vidět, že se děda dobře staral. Zkontrolování oleje v převodovce, seřízena spojka...

27. březen
Máme najeto prvních společných 1.ooo km !

9. duben
Eliška projela slavkovské bojiště, měla přitom tu čest svést anglickou lady, lord při pohledu na ni a její malý motor vzadu zalomil rukama a prohlásil památnou větu "what the machine!" :D Bohužel při tomto výletu došlo k zadrhávání rychloměru, který jsem se snažil asi dvě hodiny opravit (5-krát sundat a nasit boden je na dvě hodiny myslím slušnej čas) - bez výsledku, takže jsem musel asi 2ookm jet bez načítání kilometrů.
Taky se mi ozval prodejce, že doma našel sadu letních kol, nějaký těsnění a další díly... Spodní lištu :) - za odvoz.

25. duben
Další "malá bolístka"... Začaly praskat zadní obrysové žárovky, vzhledem k tomu, že nejsem rodilý elektrikář, budu to muset přenechat odborníkovi. Když jsem měnil čtvrtý pár, radši jsem dal normální žárovku do zadní mlhovky a v noci jezdil s ní. Do auta taky stále zatíká někde u řidiče. Provedena místní oprava laku.

Někdy v květnu...
Konečně se mi podařilo zesynchronizovat žárovky a ty barevné šprcky na nich v přístojových budících... Zelené podsvícení. Opraven rychloměr, dokážu zapojit boden na první pokus :)
Vyměněny všechny komponenty na zadní masce (zničené zadní lampy - blbec jsem tam dal brzdový žárovky, když mi došly normální a ještě si liboval jak hezky svítí, dále štítek "ŠKODA 105L" a orig. černá plechová lišta) a přidána plechová státní značka "CS".
Do interiéru se mi podařilo sehnat autolékárničku od Sanitasu.

5. červen
Povedlo se mi prošlápnout brzdový pedál, svítící kontrolka na mě svým červeným světýlkem neúnosně kouká, ještě když se k ní připojí to oranžové vedle tak se mi chce brečet. S přítelem na telefonu jsem ji však umlčel - tu červenou.

12. červen
Konečně si na mě rodinný mechanik který nám po dvě generace opravoval dědovu škodovku a tatovýho žigulíka udělal čas a kouknul se mi na ty světla, seřídil předstih (mluvil něco o toleranci 4-6 a já měl 15) a karburátor, jelikož jsem musel i v těchto vedrech stále startovat s plným sytičem a min. ještě 5 minut s ním jet, jinak holka chcípala.

14.-17. červen
Červeně nastříkáno víčko na olej ;) kompletní úklid vozu, příprava na léto. Stále hledám rampu kde bych mohl vyměnit olej, už 2oookm přetahuju!
Dále jsem prozatím změnil názor na svou přestavbu vozidla do 7o-tých, nechám ji v původním stavu - rv.81.

19. červen
Návštěva hromadného hrobu, autovrakoviště... Vyměněn ostřikovač, nasazena dolní ozdobná lišta, vyměněna rozbitá mlhovka. Provedena výměna oleje, stav tachometru 70. 3xx km.

2o. červen
Natřeny poklice, plechový kryt výfuku.

22.-23. červen
VII. Škoda sraz Moravský Kras.

3. červenec
Výměna brzdové kapaliny.

4. srpen
Výměna relé, holka mi trochu přebíjela baterku ( 19V !!!!).

6.-9. srpen
Podařilo se mi dostat auto na pár dní do garáže s jámou... Natřena zadní náprava, vana a víko ventilů dostalo nový černý lak. Při této úpravě jsme rovnou vyměnili i těsnění a umyli Arvou motor... Taky jsem naplácal nějaký ten gumoasfalt na horší oloupaná místa, zvlášť na kastlík od baterky, protože byl od elektrolytu celej prožranej. Jednoduše počátek přípravy na sraz v Pasohlávkách :)

7.-9. září
9. Jihomoravský sraz v Pasohlávkách.

24. září
Začínáme stříkat dutiny, renovace přední masky.

15.- říjen
Gumoasfaltujem zadní podběhy a prahy ;)

19.říjen
Najeto společných 5.ooo km ;)

21. říjen
Přidána chybějící krycí lišta dvěří, darovaná škodovkářem-uživatelem MikulenkaMartinem- tímto mu od srdce děkuji, nevím kde bych ji jinde sehnal...

3. listopad
Zasekl se nám rychloměr... Aneb neřešitelný problém!

25. listopad
Stojíme v garáži :)

Rok 2o13

3o. březen
Opraveny brzdy (PZ španě poskládaná) Podle slov mechanika na současný stav předních brzd najedem 8o tis. a na zadní 5o. tis. km
Po zimě začínáme zase brázdit ulice a balit kočky :)

14.-15. duben
Výměna náhonu, opraven budík - rychloměr. Závada byla pravděpodobně zaseknutý budík, který strhl náhon. Najeto cca 1oookm bez počítání. Dále lakování krycích plechů v motorové části a výměna výfuku.

18. duben
Výměna rychloměru za nový. Stav 63. 615 km (Stále ukazuje pouze do 9okm/h) Starý 74.xxx km.
Příprava na 9. Old skoda sraz.

19.-21. duben
9. Old skoda sraz v Senici na Slovensku.

9. červen
Výměna oleje, stav 65.xxx km, dále lakování víka oleje a Stauferovy maznice.

14.-20. červen
Místní oprava laku (oděrky od šutráků). Přípravy na VIII. škoda sraz Moravský Kras.

21.-23. červen
VIII. škoda raz Moravský Kras, Eliška začala trucovat, že nedostala pohár za auto srazu, postavila si hlavu a po spanilé jízdě přestala brzdit...

28. červen
Natřena hlava.

3. červenec
Opraveny brzdy. Provedena pseudorepase brzdového válce, zvláštní dík patří Tonymu Outlandovi. Takhle mi holka nebrzdila ani když jsem ji kupoval...

26. červenec
Příprava na sestřinu svatbu :) - kompletní úklid a umytí vozu + leštění, leštění a zase leštění ...

5. září
Nalezen imobilizér ! Na místě kde by ho nikdo nečekal... :D

14.-15. září
10. Jihomoravský sraz, Pasohlávky.

21. září
XVII. Škoda sraz Želiv.

11. listopad
Příprava na zimní spánek, umytí spodku. Při cestě do garáže praskla struna plynu. Náhradní z Mototechny byla moc krátká (!!!) takže jsem musel dojet 2okm na sytič :)

13. listopad
Struna plynu vyměněna. (auto nemá výkon).

27. prosinec
Výměna zapalovacích kabelů a svíček. Výkon se dostal na původní stav. Svíčka třetího válce černá, ostatní dobré.

Rok 2o14

17. leden
Dnes jsme Elišku pokřtili ;)

11. duben
Závada na čtvrtém válci (nejede).

16.-18. duben
Zjištěna závada na čtvrtém válci, jedná se o podpálený píst s cca 5mm dírou. Provedena i výměna hlavy (rv.1987 po repasu) v autorizované dílně (garáži-stodole) za pomoci rodinných příslušníků. Stav tachometru 72.o4o km.

23. duben
Přezuto na nové letní protektory, disky po komaxitu.

20.-21. červen
IX. škoda sraz Moravský Kras, 1. místo auto srazu.

Někdy v srpnu...
Výměna oleje+filtru, přechod z M6AD (Mogul) na 15W40 (Euroil). Stav km neznámý (stejně pořád mizí).

7. září
Vystříkání dutin.

1. listopad
Výměna oleje 15W40 (Mogul stabil) + fitru. Dále na zkoušku SMT Oil treatment (Gold Eagle). Výměna vzduchového filtru. Stav 82.653km.

9. listopad
Odešel první válec a teče ventil topení. Nutná výměna motoru...

12. listopad
Výměna motoru za š120(M), najeto "údajných" 65tis., dále nové spojkové ložisko a lamela. Výměna těsnění ve ventilu topení. Stav tachometru 82.935km.

14. listopad
Výměna svíček. (Brisk 15NYC) Stav tachometru 82.998km.

12. prosinec
Výměna karburátoru EDSR za SEDR.

Rok 2o15

13. leden
Výměna oleje za 15W40 Caterpillar. Stav tachometru 83.847km.

28. březen
Celkové seřízení motoru. (zjištěny špatné rozvody) František. Stav tachometru 85.44okm.

14. červen
Seřízení karburátoru. Stav tachometru 85.940km.

16.-17. červen
Výměna výfuku za "hezčí" (a s tím spojené těsnění pod svody a nové šrouby protože se mi dva ukroutily). Dále nové manžety u zadních poloos. Stav tachometru 86.583km. Příprava na 10. Škoda sraz Moravský Kras (mytí, čištění, leštění, leštění a leštění vozu :) )

26. srpen
Místní oprava laku a boj s korozí na podlaze u řidiče.

7. říjen
Namontovány křidýlka na stěrače :)

31. říjen
Originál faktura je doma, spolu s krabicí náhr. dílů od původního majitele :)

29. listopad
Výměna oleje 15W40 Mogul Super Stabil a zazimování. Stav tachometru 92.19okm.


Rok 2o16

15. únor
Výměna termoregulátoru. Stav tachometru 92.19oKm.

25. únor
Odvzdušnění brzd a repase hl. brzdového válce. Výměna brzdové kapaliny. Stav tachometru 92.8xxkm.

26. únor
STK :) + seřízení karburátoru na předepsané hodnoty - zaplombováno pro orgány VB. Stav tachometru 92.8xxkm.

někdy v březnu
Oprava kastlíku baterky. S novým motorem máme najeto 1o.oookm, vypadá spolehlivě.

6. červen
SLAVÍME 35. NAROZENINY !!!

10. červen
Promazání samostavu levé zadní brzdy (závada) a seřízení ruční brzdy. Stav tachometru 92.999km.

14. červen
Celková údržba (promazání rejdových čepů, kloub táhla stíračů, dveří a vík karoserie, táhel, rozdělovače, bovdenů, plynu, vyčištění el. kontaktů, doplnění převodky řízení, převodovky, mot. oleje a leštění laku) Stav tachometru 93.oookm.

15.-21. srpen
Dovolená v býv. Jugoslávii.

Rok 2o17

23. březen
Údržba dutin karoserie.

26. duben
Předán původní motor s105 na GO (uživatel Shade Nouf).

4. květen
Výměna oleje v převodovce. Rychloměr začal ukazovat správně!!! Stav tachometru 97.463km. (edit. ne na dlouho)

29. července - 2. srpna
Dovolená u Baltského moře.

19. listopad
Výměna motoru po GO, záměna spojky s talířovou pružinou. Olej 15W40 Mogul Super Stabil. Stav tachometru 00.000km.

28. listopad
Výměna baterie. Stav tachometru 00.018km.

Rok 2o18

8. březen
STK :) Stav tachometru 00.308km.

21. duben
Výměna oleje 15W40 Mogul Super stabil (3l). Dotáhnutí hlavy válců. Stav tachometru 00.688km.

11.-12. květen
Škoda sraz v srdci Beskyd.

9. červenec
Výměna svislých čepů, kulových čepů a spojovací tyče řízení (Shade Nouf). Výměna těsnění pod vanou (gumové těsnění místo tmelu) a oleje 15W40. (stále teče) Stav tachometru 02.309km.

červenec
Seřízení geometrie. Stav tachometru 02.393km. Zjištěna závada na nové spojovací tyči, nutná výměna (nejde točit plně doprava).

20. září
Výměna předního ložiska na PP kole. Dále výměna gumového těsnění za plastikorkové. (stále teče) Stav tachometru 02.770km.

Rok 2o19

11. únor
Testace historického vozidla kategorie A2.

2. duben
Výměna motorového a převodového oleje. Dále výměna plastikorkového těsnění za gumové + mot. tmel. Stav tachometru o4.445km. (stále teče, žeby nakonec gufero?)

červen
Najeto 5o.ooo společných kilometrů.

17. července
Stříkání dutin.

25. července
Výměna gufera na klice (Shade Nouf). Edit: Špatně uložen motor, blbne řazení. Stav tachometru o6.428km.

Rok 2o2o

1. duben

STK :) Stav tachometru o7.377km.

21. duben

Oprava špatně jdoucího řazení (2.rychlostní stupeň a zpátečka), posunutí hnacího agregátu (Shade Nouf).

25. srpen

Výměna klínku na levém zadním kole. Stav tachometru o8.191km.

2. říjen
Výměna autopotahů.


Rok 2o21

27. květen
Nové zástěrky.

6. červenec
Slavíme 4o. narozeniny, výlet k Bratislavské Mototechně, kde byla Eliška v roce 1981 zakoupena.

12. červenec
Nová baterie. Stav tachometru o9.o2ookm.

17. červenec
Nové přední ozdobné šrouby SPZ.

3. září
Výměna spínače brzdových světel.

14. říjen
Odvzdušnění brzd, výměna brzdové kapaliny.

23. říjen
Výměna motorového oleje 15W40, vzduchového filtru a svíček. Stav tachometru 9.56okm.

19. listopad
Celkové seřízení motoru (rozdělovač, karburátor, ventily), (František). Stav tachometru 1o.12okm.


Rok 2o22

6. květen
STK , seřízení předstihu a karburátoru (Jarda). Oprava tachometru (Tony). Stav tachometru 1o.334km.

13.-14. květen
3. Škoda sraz v Srdci Beskyd.

4. srpen
Výměna kolečka náhonu v převodovce. Dále přední brzdové destičky (azbest) a pravý lanovod ruční brzdy. Stav tachometru 10.xxxkm. (Shade Nouf).


Rok 2o23

4. duben
Výměna těsnění u spínače předních dveří a dorazů kufru.

květen
Výměna přední středové masky za chromovou GL/GLS aneb "malý tuning".

18. květen
Sundání dveří (LP, LZ, PZ) a předání na opravu a nový lak (Tomáš).

14. srpen
Nově nalakované dveře opět nasazeny, problémy se slícováním LP a PZ.


Eliška / Škoda 105 L - komentáře:

19:13:56
24.10.2018
TT_daniel
-> Obša: tiez som bol v Hel..ale nemam fotku hildy s morom 11 ..ale je to tam pekne..take ine jak chorvatsko 3 3
17:02:16
24.10.2018
Obša
Ahoj Danko, jeli jsme se podívat do Gdaňska a na Hel :)
21:18:54
21.09.2018
TT_daniel
-> Obša: ahoj...kde ste boli pri baltiku? (mesto)
17:43:09
12.07.2018
Obša
Omlouvám se za pozdní odpověď! Je to možné, cestuju všude :) Jen po srazech už nejezdím...
19:36:07
23.04.2018
Maty110l
-> Obša: nachystáno na sezónu?? Tony plánuje sraz
23:10:49
22.04.2018
Kamil Vidlička
necetoval jsi dnes po Jesenicku? Potkal jsem te za Vapennou, :)
23:43:48
16.02.2016
aspetras
Nádherná škodověnka
22:39:17
06.05.2015
Obša
Nejspíš prasklý pístní kroužek a další závada. Spotřeba oleje už byla neúnosná a když jsem dojel domů jen na tři válce, musel jít ven. Chci na něm ale udělat generálku a vrátit zpět do vozu :)
17:58:23
06.05.2015
TT_daniel
preco vymena motora?
21:08:31
11.04.2015
francomk
-> Obša: Super fotka! 4
16:39:50
06.02.2015
onda
ha tady se něco málo děje.4
00:03:47
02.03.2014
knapido
Ha ! Našel jsem tě. 5
A šup do oblíbených 4
20:21:45
01.01.2014
onda
vše nej do nového roku.4
02:02:56
01.01.2014
Obša
Díky, taková pochvala vždy potěší :)
15:38:59
13.11.2013
Ondry
Pěkná olivovka 4
15:31:48
13.11.2013
kraska98
Moc pěkná barva a ty kola s těma pokličkama vypadají taky dobře 5
23:26:43
04.04.2013
Obša
Kompletní repase je můj odvěký sen :)
10:01:32
01.04.2013
Petr žákovič
Pěkné auto, mam stejné ale oranžové.Děláme kompletní repasi, aby to vydrželo daleké cesty 6
19:19:28
15.02.2013
oppik
pěkná užovka.už je v oblíbených
Extreme Tyres