Vnější kloub - axiální vůle

prohledat
13 příspěvků (zobrazeno 1 až 13) od 12.05.2021 do 14.05.2021, založil/a COL
řadit dle data
06:37:41
14.05.2021
Bukaj
-> COL: Přesně tak - nezávisí to na převodovce. Tu poloosu jsem poskládal z toho, "co dům dal"(tohle auto většinou řeším "za provozu" - tedy připravuji si díly na výměnu předem a pak jen vyměním, druhá poloosa je původní z auta, má nahrkáno přes 330 KKm a je OK), díly nejevily známky opotřebení, i když zrovna s vůlí na tisícihranu hřídele či kloubu jsem nějak nepočítal a k vrácení druhé původní poloosy už nedošlo - nějak pak nebyl čas ani motivace u ní měnit tuk a manžety, takže se mi doteď válí na hromadě restů...
00:20:50
14.05.2021
COL
-> Bukaj: No, hridel preci prochazi skrini diferencialu, tam je kluzne ulozeni, pohyb v nem nastava jen kdyz jsou nestejne otacky kol - treba zatacka. Pokud je treba vnitrni kolo vic vyveseny, je to ulozeni trochu vic namahany - unasec vnitrniho kloubu je jednak tazen manzetou dolu a taky se musi vyrovnavat vetsi sily vyplyvajici ze vetsiho uhlu spojovaciho hridele, ktery nejspis rostou s prenasenym momentem.

Ale jestli ten projev nezavisi na prevodovkach, kde to bylo namontovany, tak to tim nebude.
upraveno 1x, naposled 14.05.2021 00:22:44
23:53:07
13.05.2021
Bukaj
-> COL: Jak to myslíš? Jestli není přidřený diferenciál? Poloosa přece v tisícihranu diferenciálu být přidřená nemůže, respektive i kdyby byla, tak se nic neděje (tam by měla být zajištěna proti axiálnímu posuvu kroužkem a radiální vůle tam nevzniká).
Je tedy pravdou, že tato poloosa přežila i kousnutej diferák v předchozí převodovce - tam si vesele rachtala v pravotočivých zatáčkách (byla namontována na druhé straně, než je teď)3
23:20:34
13.05.2021
COL
-> Bukaj: A není treba pridrena v diferenciálu?
23:11:09
13.05.2021
COL
Taky mi přišlo, že s hridelem to nejde dost vyklonit...

Jinak, zajišťovací kroužky recyklujete, nebo dáváte nové?
10:53:59
13.05.2021
Bukaj
-> Eidy: Domnívám se, že bez sražení kloubu z hřídele nevykloníš střed kloubu v kleci tak, abys vyndal kuličky a stejně tak naopak při skládání... 7
Jinak aktuálně řeším (tedy spíš vůbec neřeším3 ) pro změnu radiální vůli vnitřního kloubu (tripodu) - nevím, zda mezi tripodem a hřídelí, mezi čepy tripodu a prstýnky nebo mezi prstýnky a obalem kloubu. V rozebraném stavu (před dvěma lety preventivní výměna tuku a manžet) poloosa nejevila znaky nadměrného opotřebení, ale při ostrém říznutí levotočivé zatáčky (vyklonění poloosy) v záběru levá poloosa docela solidně rachtá, v rovném směru a pravotočivé zatáčce je klid. Ještě při rychlé akceleraci a vytáčení do vyšších otáček motoru (větší moment v záběru?) se od určité úrovně zátěže ozývá jemné hučení nebo spíš hluboké kvílení, které s povolením záběru poloosy zmizí. Na "omak" kloub vykazuje větší radiální vůli, než je obvyklé...
...ale dokud nebude čas to řešit (a ten jen tak nebude), tak s tím umím žít3
22:33:32
12.05.2021
Eidy
-> COL: Tyjo, teď jsi mě znejistěl. Dělal jsem to loni, ale teď to na 100% tvrdit nemůžu. 140
21:17:48
12.05.2021
COL
-> Eidy: Já ten kloub vždy rozebiral s vyndanym hřídelem, protože mi přišlo, že s hrideli se mi to nepovede rozebrat.Pokud to jde, tak to zalepit půjde.
20:00:43
12.05.2021
Eidy
-> COL: Kdybys to chtěl zalepit, tak by to přece šlo. Vždyť ten vnitřek kloubu dáváš nejdřív na hřidel a pak cpeš všechno do kloubu s koulema nakonec.
18:34:39
12.05.2021
COL
-> Eidy: Což tripod to axiálně řeší, to jo, ale mě šlo o to, zda nehrozí nějaké vibrace, který by třeba mohly ten kroužek časem rozlámat. Což tedy nečekám, že někdo vytáhne z rukávu nějakou přesnou odpověď.. Ale třeba někdo takový kloub jezdil a má třeba tu zkušenost, že mu to vydrželo xy tkm bez problému, nebo že se to rozsypalo a tak....

Jak říkám, je to z takového zvláštního setu nových poloos (jedna jehličková, druhá ne), kde jsem si toho po pár tkm náhodně všiml. Krásné neoběhané škoda vyhodit, ale bohužel s touhle divnou vůlí.

Bohužel zalepit/zatmelit ten tisícihran nevím jak, protože buď to bude všechno mastný, nebo to zas nenamžu.
upraveno 1x, naposled 12.05.2021 18:35:03
12:56:39
12.05.2021
minno
-> COL: Asi tak, ako píše Eidy.
Ja mám zas skúsenosť s úplne novými poloosami (ale ležiaky), aj po vyčistení rokmi zaschnutého tuku a naplnení novým mazivom sa s nimi auto chovalo "nepekne". V rukách chodili pekne. Ale za jazdy to pri rýchlosti nad 60-70 kmh hnusne vibrovalo. Tak som vrátil staré s vôľami a "miliónom km" a je kľud.
upraveno 1x, naposled 12.05.2021 12:57:44
12:47:19
12.05.2021
Eidy
-> COL: To bych vůbec neřešil a použil. Taková drobná vůle ničemu nevadí. Délkovou změnu poloosy při propérování beztak řeší tripod. 4
00:26:46
12.05.2021
COL
Vrátil jsem se k odloženému kloubovému hřídeli, který jsem kdysi jako zánovní vyřadil, protože jsem náhodně přišel na to, že vnější kloub má trochu axiální vůle. Ukázalo se, že unašeč kuliček má axiální vůli asi 0,2-3mm a v rámci ní je na hřídeli volně posuvný. Zkoušel jsem i jiný hřídel, ale chování bylo stejné.

Jak moc to fakticky něčemu vadí? Na jednu stranu je mi líto v podstatě nového hřídele a také tam axiálně nějaké zvláštní síly nejsou, ale zas aby eventuální opakované pohyby nerozbily ten zajišťovací, kroužek - pak by problém nastal...

Co myslíte?
Extreme Tyres