
skoda.virt.cz
stránky o vozech Škoda 105-136, Rapid, Garde a jejich předchůdcích
Rozchod kolies (predok vs. zadok)
David V6: zadok to tahanie tak moc neovplivnuje skor ked mas siroke a hlavne nizko profilove pneu nedaj boze ze mas este ine ET iduce k 0 ci v minusovych hodnotach oproti serii, nech si kazdy vravi co chce ale meni to geometriu k tazisku auta, to je jedna z veci, dalsia zo skusenosti je ze cim nizsi profil tym citelnesie to taha v kolajach, dalsia vec je vaha vozidla cim lahsie auto a sirsie gamasle tak tym viac vlastnosti autopilota
cize faktorov je tam viac nez dost :)

jedna věc zkus si se širším zadkem jet v kolejích od kamiou,jednu chvíli jsem to jezdil a otřes jak to dokáže tahat za auto,tohle asi bude jeden z důvodů
stepan 10.01.13 16:41:47 napsal:
→ Luky: Modeláři koukám píšou blbosti. Správně je
tohle: Vzdálenost středů otisků pneumatik jedné nápravy. Rozchod přední
a zadní nápravy vozidla se zpravidla liší.Ano, vzdálenost středů pneumatik na vozovce.
→ Luky: Modeláři koukám píšou blbosti. Správně je
tohle: Vzdálenost středů otisků pneumatik jedné nápravy. Rozchod přední
a zadní nápravy vozidla se zpravidla liší.Ano, vzdálenost středů pneumatik na vozovce.
-> Luky: Modeláři koukám píšou blbosti. Správně je tohle: Vzdálenost středů otisků pneumatik jedné nápravy. Rozchod přední a zadní nápravy vozidla se zpravidla liší.
-> stepan: přijde mi, že tam každý píše něco jiného, ale zkusím si něco vybrat. Díky
-> Luky: lmgtfy.com/?q=rozchod+...
Ehm, asi se mně budete trochu smát, ale co je to ten rozchod?
Vzdálenost mezi vnějšími bočnicemi pneu? Nebo vnějšími límci ráfků? Nebo dosedacími plochami na nábojích?


Vzdálenost mezi vnějšími bočnicemi pneu? Nebo vnějšími límci ráfků? Nebo dosedacími plochami na nábojích?
-> samadi: ale to myslim, ze u zadniho nahonu pretlaci to da se rict pretizeny vnejsi kolo a bude nedotacivy.
-> palinator: tak nejako by to mohlo byt...
ja si myslim, ze ak bude zadok sirsi, zlepsi sa stabilita v zatackach a mierne sa potlaci "trojnozkovy efekt", ked koleso vo vnutri zatacky straca kontakt z vozovkou kvoli presunutiu taziska na zadne koleso von od zatacky... proste sirsi zadok toho viacej poberie...
-> darabos: ano... skusat sa bude... aj tak je to uz pripravene, takze metoda pokus omyl...
ja si myslim, ze ak bude zadok sirsi, zlepsi sa stabilita v zatackach a mierne sa potlaci "trojnozkovy efekt", ked koleso vo vnutri zatacky straca kontakt z vozovkou kvoli presunutiu taziska na zadne koleso von od zatacky... proste sirsi zadok toho viacej poberie...
-> darabos: ano... skusat sa bude... aj tak je to uz pripravene, takze metoda pokus omyl...
je to cista alchimia...treba skusat a testovat a nastavovat a testovat a nast... 

-> samadi:
Takhle, nemyslím si, že co se týče přilnavosti, tak na tom předek bude hůř. Předek bude mít přilnavost furt stejnou, ale zadek větší, proto dostat se do přetáčivosti (limitu zadku) bude obtížnější - toho vyplývá subjektivní pocit nedotáčivosti a ztráty adheze předku oproti užšímu zadku (je to klam).
Toť moje teorie.
Takhle, nemyslím si, že co se týče přilnavosti, tak na tom předek bude hůř. Předek bude mít přilnavost furt stejnou, ale zadek větší, proto dostat se do přetáčivosti (limitu zadku) bude obtížnější - toho vyplývá subjektivní pocit nedotáčivosti a ztráty adheze předku oproti užšímu zadku (je to klam).
Toť moje teorie.
samadi: ja si myslim, ze jemna nedotacavost je celkom prinos, ale to vec komu co vyhovuje :) aj BMW je najprv nedotacave a potom pretacave :P proste je to o tom komu co viac vyhovuje :)
takze ten moj zamer nie je dobry...
alebo by mohol byt pre auto prinosom?
alebo by mohol byt pre auto prinosom?
-> samadi:
Ano.
Ano.
-> saSaT: presne tak, suhlasim, ze je mierna pretacavost lepsia... ale ak som to spravne pochopil z doterajsich prispevkov, tak sirsia zadna naprava sposobi este vacsiu nedotacavost... alebo nie?
-> saSaT:
To je otázka odladění podvozku mezi přetáčivostí a nedotáčivostí, jak komu co vyhovuje. Ideálnější mi přijde toto řešit změnou charakteristik pružení a tlumení, zadek přitvrdit a předek nechat.
To je otázka odladění podvozku mezi přetáčivostí a nedotáčivostí, jak komu co vyhovuje. Ideálnější mi přijde toto řešit změnou charakteristik pružení a tlumení, zadek přitvrdit a předek nechat.
-> palinator: přesně tak...ale podle mě je to dobrý řešení...pokud dáš stabík i dozadu tak se to auto stane mnohem přetáčivější...a to je určitě lepší než aby předek pochodoval ven ze zatáčky

-> saSaT:
No tak jasný, když dáš stabilizátor, tak ona náprava ztratí původní přilnavost, avšak zlepší se odezva (pocit sportovního podvozku) a samozřejmě náklony karoserie. Tím, že dal na zadek stabilizátor, narušil rovnováhu danou pouze předním stabilizátorem, který nedotáčivost způsobuje a zadek ho teď předhání... :-) To už je věc koncepce, kdy je daleko za zadní nápravou motor a který táhne zadek ven z oblouku zatáčení.
No tak jasný, když dáš stabilizátor, tak ona náprava ztratí původní přilnavost, avšak zlepší se odezva (pocit sportovního podvozku) a samozřejmě náklony karoserie. Tím, že dal na zadek stabilizátor, narušil rovnováhu danou pouze předním stabilizátorem, který nedotáčivost způsobuje a zadek ho teď předhání... :-) To už je věc koncepce, kdy je daleko za zadní nápravou motor a který táhne zadek ven z oblouku zatáčení.
přetáčivost/nedotáčivost hodně záleží jak tady píšete na přilnavosti různých kol při průjezdu zatáčkou...dá se to velmi lehko ovlivnit stabíkem a podvázáním nápravy...kámoš měl na eRku M nápravy, vzadu podvázanou vlečku, stabík vepředu 20mm a vzadu 16mm, bez podložek a podle jeho slov to v zatáčce spíš jelo bokem než aby to bylo nedotáčivý...takže to zkuste řešit i takhle
akorát teď nevím esli sem tím nekemu pomohl nebo jenom plácl další "zbytečný" názor do diskuze 


-> David29: ja si to taktiez pamatam... presne tak... ako vravís...
nabuduce budem otazku formulovat inak... :)...
nabuduce budem otazku formulovat inak... :)...
Pokud chápu dobře termitologii (
) u slova nedotáčivost, tak když je zadní náprava širší, musí si člověk víc nadjíždět...
Pamatuju si, jak jsem jel s lotusem (vypadal jako Kaipan) a člověk si musel nadjíždět jako kráva...
To samý ty Iveca jak jsem psal - s 6t si musíte už nadjíždět...

Pamatuju si, jak jsem jel s lotusem (vypadal jako Kaipan) a člověk si musel nadjíždět jako kráva...
To samý ty Iveca jak jsem psal - s 6t si musíte už nadjíždět...
-> Syny:
Pisu to i já s Klubkem.
Pisu to i já s Klubkem.

-> DuriQ: Ja to cely necetl, ale pokud to pises, tak s tebou souhlasim 

Syny: co tu pisem ja ? 

Ted mozna placnu blbost, ale neni to tak, ze cim sirsi zadek, tim vic nedotacive?
samadi: mno Milos tunak z virtu ma v zadu 3cm podlozky a predok je bez podloziek tz predok 1390 zadok 1410 skus sa ho spytat, ale co viem tak to neni pretacave a stabik ma seriovy :)
-> DuriQ: no ale to si mal v predu sirsie ako v zadu... t. z. zmenou by sa mohla nedotacavost mierne potlacit...
-> Klubko_: presne na to cakam... nech sa vyjadri niekto s konkretnou praktickou skusenostou, ci vedomostami a napise na rovinu, ze kombinacia naprav uzovka/Mko je totalna blbost, alebo nech to potvrdi, ze je to oukej...
-> Klubko_: presne na to cakam... nech sa vyjadri niekto s konkretnou praktickou skusenostou, ci vedomostami a napise na rovinu, ze kombinacia naprav uzovka/Mko je totalna blbost, alebo nech to potvrdi, ze je to oukej...
ja jenom furt cekam, kdy si to tady precte nekdo kdo tomu fakt rozumi a rekne "hosi vy ste dylinacii, kecate tady sracky" 

-> DuriQ: mal som stabik 20 mm vpredu prelisy vzadu prelis +2cm a nedotacave velmo... teraz origo stabik 16mm vpredu bez podlozky apollo vzadu podlozy as i40 mm a ide to krasne aj ked by osm povedal trochu pretacave
samadi: ked som mal na rape podlozky v predu 2.5cm (1440) v zadu 3cm (1410) s pouzitim 18mm stabiku bolo auto nedotacave, neviem povedat nakolko to ovplivnil stabilizator ale myslim si, ze dost dopomohol k nedotacavosti :)
edit: alebo 19mm stabik ? mno proste LAckovy :)
edit: alebo 19mm stabik ? mno proste LAckovy :)
-> palinator: A neni to podle váhy... je to podle toho, na co to zákazník chce..
Můžeš si koupit Furgona bez tupláku, ale i s tuplákem... protože všechny Dyliny u nás maj max. 3,5 (kromě těch 6t)
Můžeš si koupit Furgona bez tupláku, ale i s tuplákem... protože všechny Dyliny u nás maj max. 3,5 (kromě těch 6t)
-> palinator: Ano, všechny Dylinky nemaj tupláky, ale u nás v práci bez tuplákových aut je 2 z počtu 50... a je to jak řikám
-> David29:
Do určitý váhy nejsou, nevím, do kolika to přesně je.
Všechny Daily nemají tupláky..
Do určitý váhy nejsou, nevím, do kolika to přesně je.
Všechny Daily nemají tupláky..

-> David29: jsou
-> palinator: Jo, a chceš mí říct, že na 3,5t tupláky nejsou? 

-> samadi: si pamatam ze v Life for speed bol taky mod, ze sa dalo sledovat, ze ako sa rozklada vaha auta pocas jazdi...bolo by to treba odskusat na nejakej simulacii, alebo si objednat podlozky roznych sirok a jazdit a skusat, ze ako reaguje auto na zmeny...
a teda nebolo by lepsie keby bola nedotacava skodovka trosku viac pretacava?
-> palinator: to je ono! teds na to kapnul. Kdyz se u uzsi zadni napravy dostane zadni kolo do smyku, jeste s tim jde neco udelat, protoze pritlacnasila pusobici na zadni napravu je mensi, tudiz je mensi prilnavost a zadni kola se dostanou driv do smyku,pri mensi odstredive sile. Kdyz na sirsi naprave diky vetsi pritlacne sile pusobici na zadni kola e vetsi prilnavost a kdyz uz dojde ke smyku, tak je mnohem odstrediva sila mnohem vesti a neni moznost s tim neco udelat.
Je to proste jen o rozkladu sil.
Je to proste jen o rozkladu sil.
-> anubis:
Ne, podle toho, jakou máme s Klubkem teorii, je to kvůli menší přetáčivosti. Pokud vím, tak Diablo má náhon na zadek a smyk zadku je přinejmenším zbytečný. Supersporty není dobré posílat do smyku, stejně tak jako formule. Ze smyku totiž dost často nejdou, na rozdíl od cesťáků, vybrat.
-> David29:
Nevidím tak dobře do technologie Iveca, ale 6t je širší už jenom kvůli tomu, že má na zadku tupláky.
Ne, podle toho, jakou máme s Klubkem teorii, je to kvůli menší přetáčivosti. Pokud vím, tak Diablo má náhon na zadek a smyk zadku je přinejmenším zbytečný. Supersporty není dobré posílat do smyku, stejně tak jako formule. Ze smyku totiž dost často nejdou, na rozdíl od cesťáků, vybrat.
-> David29:
Nevidím tak dobře do technologie Iveca, ale 6t je širší už jenom kvůli tomu, že má na zadku tupláky.
tak to by mě zajímalo jestli soudruzi z Lamborghini jsou blbí, že dali snad o půl metru větší rozchod na zadku u Diabla
i když je fakt že D má motor uprostřed...
A taky vlečka je prakticky jenom upravená původní kyvka aby to bylo co nejlevnější a nevyvíjela se komplet nová náprava.... jediný rozšíření bylo prodloužením trubky což o moc mm taky nešlo...


Malej příklad stejného typu vozidla... to co napíšu, mluví za vše...
Iveco Daily
3,5t má nápravy baj oko stejné
6t má zadní nápravu zřetelně širší
Takže ohledně hmotnosti zadku (v zatáčkách těžiště) se to kolem toho motá...
Iveco Daily
3,5t má nápravy baj oko stejné
6t má zadní nápravu zřetelně širší
Takže ohledně hmotnosti zadku (v zatáčkách těžiště) se to kolem toho motá...
-> Klubko_: teda chces povedat, ze rozsirenim zadnej napravy bude umiestnenie taziska este viac vzadu?
...mohlo by sa zdat, ze sa bude posuvat smerom dopredu... co je podla mna u skodoviek potrebne
...mohlo by sa zdat, ze sa bude posuvat smerom dopredu... co je podla mna u skodoviek potrebne
-> samadi: to potvrzuje to co jsem psal. Sirkou naprav se vlastne hybe umistenim teziste a rozkladu sil na kola v zatacce v zavislosti na rozlozeni hmotnosti auta.
-> darabos: podla toho co som zistoval, tak vacsina "normalnych" aut dneska ma pohananu prednu napravu a ma vacsi rozchod na prednej...
ak je vsak hnana zadna naprava (ako napr. BMW), je vacsi rozchod na zadnej naprave...
ak je vsak hnana zadna naprava (ako napr. BMW), je vacsi rozchod na zadnej naprave...
podla mna to, ze na prednej naprave je rozchod kolies vacsi nez na zadnej, plati na prevaznu vacsinu "normalnych" aut i na Porsche.
Edit: A ako pise Klubko_ je to dolezite kvoli rozlozeniu vahy v zakrute.
Edit: A ako pise Klubko_ je to dolezite kvoli rozlozeniu vahy v zakrute.
-> samadi: fatalni resp. nebezpecny to nebude. jak pises 1320 v predu a 1350 v zadu, to je rozdil 30mm celkove do plusu pro zadni napravu. A ja a mnoho dalsich ma na zadku 25 a vice mm podlozky na sirokejch napravach. Takze to pak je 1390/1400, tedy zadek o 10mm sirsi. Tech 20mm navic myslim, tak moc neudela.
-> samadi: ok, ja len pre istotu :)
to je jasne, ze je to nelegalne... konecne nejaka nelegalna cinnost
...
... ide o to, ako sa auto po takej uprave bude chovat na ceste... a taktiez o to, aby som zhodnotil, ci takato uprava nebude fatalna, resp. nebezpecna...

... ide o to, ako sa auto po takej uprave bude chovat na ceste... a taktiez o to, aby som zhodnotil, ci takato uprava nebude fatalna, resp. nebezpecna...
tato debata ma zaujima celkom, zial som v tomto ohlade lama tak budem len sledovat
co chcem ale podotknut ze tato uprava, ked su pouzite na aute napravy 2 typov rozchodov, tj. jedna z uzovky a druha z Mka je nelegalna ... ale o to tu asi nejde ze :)
co chcem ale podotknut ze tato uprava, ked su pouzite na aute napravy 2 typov rozchodov, tj. jedna z uzovky a druha z Mka je nelegalna ... ale o to tu asi nejde ze :)
palinator 17.03.10 22:09:38 napsal: když budou lepší „vlastnosti“ na zadku, předek to nebude pobíratto si taky myslim.