skoda.virt.cz
stránky o vozech Škoda 105-136, Rapid, Garde a jejich předchůdcích
Negativní odklon predniho kola
-> Matulo: Však na zeptání tu máš fórum, na FB si opravdu dávám jen přátele co znám...
-> Tuner#2:
Nazdar! Vidis napr. aj na toto som sa ta chcel popytat a ty si ma hentak odpisal na fcbk... :-)
Nazdar! Vidis napr. aj na toto som sa ta chcel popytat a ty si ma hentak odpisal na fcbk... :-)
-> Matulo 26.07.10 16:05:36: Nic takového není. Jednoduché a stručné. Mimochodem před nedávnem tady byla diskuze všech kdo s tím laborovali včetně mě a každý jezdíme něco jiného a každému to jiné vyhovuje.
No nic teda! Chcem konkretne finalne riesenie... Nechce sa mi nic hladat na fore a ani v mudrich knizkach a pocuvat milion rieseni od miliona ludi ma nebavi lebo aj tak potom neviem co bude naj, lebo nebudem vediet kto ma naozaj pravdu...
Mam kolesa 7Jx15" s pneu 195/50 R15, urcite chcem negativne odklony aby to lepsie bralo zakruty, ale zaroven s tym chcem jazdit aj bezne po ulici a do roboty s ohladom na co najdlhsiu zivotnost pneumatik!
Napiste mi prosim vas niekto najidealnejsiu a hlavne uz vyskusanu kombinaciu odklonou, priklonu, zaklonu a zbiehavosti... DAKUJEM!!!
Mam kolesa 7Jx15" s pneu 195/50 R15, urcite chcem negativne odklony aby to lepsie bralo zakruty, ale zaroven s tym chcem jazdit aj bezne po ulici a do roboty s ohladom na co najdlhsiu zivotnost pneumatik!
Napiste mi prosim vas niekto najidealnejsiu a hlavne uz vyskusanu kombinaciu odklonou, priklonu, zaklonu a zbiehavosti... DAKUJEM!!!

kuciii, otevrel jsem chytrou knihu a tam jsou u geometrie uvedeny 4 udaje:
sbihavost, odklon, zaklon a priklon rejdoveho cepu. Co je ten priklon?
sbihavost, odklon, zaklon a priklon rejdoveho cepu. Co je ten priklon?
-> MATTESS 26.08.09 09:46:00: Óóóóch áááách
To jsem nevěděl. Pěkní. Díky.
Papa

Papa

-> Jirik grilovaný: katalog máš v pravo na stránce
(ikona partnerů)

Bidén. Protože si prdlačku pamatuju a kakalog žádný po ruce nemám, tak se zeptám.
Pod šroubama na vrchních kozlíkách, mají tam být klasické podložky a nebo pérofky.
Děkuji.
Pod šroubama na vrchních kozlíkách, mají tam být klasické podložky a nebo pérofky.
Děkuji.
-> Eidy: Jasne trocha presnosti by neskodila... 

-> Ultim: Jo, tohle bude fungovat. Nejlepší by bylo uříznout to na pásový pile.
-> Ultim 04.08.09 17:36:53: Takhle se délali ramena na 130 RS
-> Eidy: Neni to nic tezkeho, vemu dve ramena,z jednoho urezu kus z druheho taky neco a pak to povarim
A ted vazne z jednoho ramene uriznu tu cast u diry pro cep,z duheho taky ale o ten 1cm vic smerem k pruzine. No a ty dve delsi casti zvarim. Hlavne to ma vyhodu, ze to co chci varit je uz rovne. Jakoze nebude problem s spasovanim na sebe. No a cele to dojde vyztuzit tak ze se s toho stane uzavreny profil...
Co myslis pujde to?
Jinak foto neni moje ale ze stranek www.skoda-130rs.wz.cz/

A ted vazne z jednoho ramene uriznu tu cast u diry pro cep,z duheho taky ale o ten 1cm vic smerem k pruzine. No a ty dve delsi casti zvarim. Hlavne to ma vyhodu, ze to co chci varit je uz rovne. Jakoze nebude problem s spasovanim na sebe. No a cele to dojde vyztuzit tak ze se s toho stane uzavreny profil...
Co myslis pujde to?
Jinak foto neni moje ale ze stranek www.skoda-130rs.wz.cz/
-> Ultim: Jo tak to jo, kružnice s nestejným poloměrem jsou správně. 
Jasně, že chceš prodloužit spodní, ale jak? Ptám se. Zajímá mě to. A musíš prodloužit mezi pružinou a svislákem. Nesmíš prodloužit mezi pružinou a nápravnicí.

Jasně, že chceš prodloužit spodní, ale jak? Ptám se. Zajímá mě to. A musíš prodloužit mezi pružinou a svislákem. Nesmíš prodloužit mezi pružinou a nápravnicí.
Eidy 04.08.09 07:24:23 napsal:
→ Ultim: Postavení kola, resp. změna odklonu není dané
tím, že konce ramen opisují kružnici, ale proto, že každé je jinak
dlouhé a taky záleží jaký úhel spolu svírají.
To jak se meni odklon je dane tim ze ramena chodi po kruznicich s nestejnym polomerem. Mozna jsem to spatne napsal,ale myslel jsem to takto.
Ja chci prodlouzit jen to spodni,ziskat tim mensi zakladni odklon, spise az prikon a zaroven docilit toho ze se bude jeste vice menit do priklonu pri propruzeni.
→ Ultim: Postavení kola, resp. změna odklonu není dané
tím, že konce ramen opisují kružnici, ale proto, že každé je jinak
dlouhé a taky záleží jaký úhel spolu svírají.
To jak se meni odklon je dane tim ze ramena chodi po kruznicich s nestejnym polomerem. Mozna jsem to spatne napsal,ale myslel jsem to takto.
Ja chci prodlouzit jen to spodni,ziskat tim mensi zakladni odklon, spise az prikon a zaroven docilit toho ze se bude jeste vice menit do priklonu pri propruzeni.
-> Ultim: Postavení kola, resp. změna odklonu není dané tím, že konce ramen opisují kružnici, ale proto, že každé je jinak dlouhé a taky záleží jaký úhel spolu svírají. Vemte si krabici LEGA a stavte si. Na tohle bohatě postačí.
Prodloužit ramena napadlo už soudruhy před 30 lety a proto vznikla M náprava. Dnes zbejvá pokoutná domácí výroba nastavení ramene kusem železa (fuj) a nebo výrova z trubek. Jenže v tom případě to chce přípravku a hlavně "nou hau" bo v materiálu dochází k pnutí a musí se vědět co a jak. Popustit a zušlechtit. Neříkám, že to nejde, ale já bych do toho nešel.
Prodloužit ramena napadlo už soudruhy před 30 lety a proto vznikla M náprava. Dnes zbejvá pokoutná domácí výroba nastavení ramene kusem železa (fuj) a nebo výrova z trubek. Jenže v tom případě to chce přípravku a hlavně "nou hau" bo v materiálu dochází k pnutí a musí se vědět co a jak. Popustit a zušlechtit. Neříkám, že to nejde, ale já bych do toho nešel.
Takze to by jsme meli pro zacatecniky a ted neco pro pokrocile
Kdyz jsem o tom premyslel tak me napadl jeste jeden zpusob jak zmenit odklon. Klasicky zpusob vsichni zname,da se podlozka pod kozlik hornich ramen.
+ levne a rychle
- nezmeni se delka ramena
- stred kola se posune dovnitr vozu
No me napadlo prodlouzit spodni rameno. Nekde jsem cetl ze 1mm podlozek pod kozlikem se rovna 15 minutam odklonu. Zakladni uhel je 1 stupen a 30 minut -+. Takze by se to rameno dalo prodlouzit asi o 6mm abych byl na nule, ale rekneme ze spis o 10mm
+ prodlouzi se rameno
+ stred kola se posune ven
- trochu prace to da
Ted k te prvni vyhode,uz jsem tady psal ze pri propruzeni se zmeni odklon. A ze je to zpusobeno tim ze konce ramen chodi po casti kruznic. Ted takova odbocka,pokud by bylo spodni rameno nekonecne dlouhe,tak by spodni cep chodil po kruznici,ale pri zdvihu 30cm vpodstate po svislici. No a z toho je videt ze kazde prodlouzeni ramene nam meni to jak se bude menit odklon pri propruzeni. V podstave plati prima umera Delsi rameno = vetci priklon pri propruzeni.

Kdyz jsem o tom premyslel tak me napadl jeste jeden zpusob jak zmenit odklon. Klasicky zpusob vsichni zname,da se podlozka pod kozlik hornich ramen.
+ levne a rychle
- nezmeni se delka ramena
- stred kola se posune dovnitr vozu
No me napadlo prodlouzit spodni rameno. Nekde jsem cetl ze 1mm podlozek pod kozlikem se rovna 15 minutam odklonu. Zakladni uhel je 1 stupen a 30 minut -+. Takze by se to rameno dalo prodlouzit asi o 6mm abych byl na nule, ale rekneme ze spis o 10mm

+ prodlouzi se rameno
+ stred kola se posune ven
- trochu prace to da
Ted k te prvni vyhode,uz jsem tady psal ze pri propruzeni se zmeni odklon. A ze je to zpusobeno tim ze konce ramen chodi po casti kruznic. Ted takova odbocka,pokud by bylo spodni rameno nekonecne dlouhe,tak by spodni cep chodil po kruznici,ale pri zdvihu 30cm vpodstate po svislici. No a z toho je videt ze kazde prodlouzeni ramene nam meni to jak se bude menit odklon pri propruzeni. V podstave plati prima umera Delsi rameno = vetci priklon pri propruzeni.
-> Eidy: znamenám si do deníčku ;-)
Eidy 03.08.09 07:59:58 napsal:
→ jarda.u1: Jasně. Pokud nebudou padat kramle s hákama
nebo stopětky tak jedu.

→ jarda.u1: Jasně. Pokud nebudou padat kramle s hákama
nebo stopětky tak jedu.




-> jarda.u1: Jasně. Pokud nebudou padat kramle s hákama nebo stopětky tak jedu. 

-> Eidy: Pojedeš si zase zařádit?Kdyz bude čas,tak bych přijel na čumindu
Loni jsem se tam byl podivat na drifty,ale Škodovky by mi udělaly vetší radost.


Holo hola. Ještě ne zcela 100%, ale aspoň nějaká zpráva z mosteckého okruhu: Den otevřených dveří by se měl konat 28. října (což jsem i předpokládal).
Takže máte ještě dost času na nastavení pořádné geometrie
Takže máte ještě dost času na nastavení pořádné geometrie

-> MOLSO: Vidim ze v tom mas docela hokej... Takze rekneme ze mas na aute nastavne 0 odklony pri pohotovostni hmotnosti. Coz ty chces. kdyz na miste zatocis,tak to jakoze vnejsi kolo se stavi do A.
Pokud zatizis jednu stranu auta a kolo se bude zatlacet dovnitr karoserii,bude mit taky A.
Z toho teda je jasne ze pri prujezdu zatackou se ti naprava sama o sobe snazi vnejsi kolo svavet do A. Jak moc, to je dane konstrukci napravy s tim nic neudelas,ale muzes zmenit zakladni nastaveni.
Jo a o vnitrnim kole se vubec nebav. To at si dela co chce,stejne je v zatacce vlivem odstredive sily hmotnost prenasena prave z vnitrniko na vnejsi. A zatizene kolo ridi. Jak pri lyzovani,tam taky kdyz zatacis,tak stojis pevne na vnejsi noze a vntitrni je tam jen tak ...
Pokud zatizis jednu stranu auta a kolo se bude zatlacet dovnitr karoserii,bude mit taky A.
Z toho teda je jasne ze pri prujezdu zatackou se ti naprava sama o sobe snazi vnejsi kolo svavet do A. Jak moc, to je dane konstrukci napravy s tim nic neudelas,ale muzes zmenit zakladni nastaveni.
Jo a o vnitrnim kole se vubec nebav. To at si dela co chce,stejne je v zatacce vlivem odstredive sily hmotnost prenasena prave z vnitrniko na vnejsi. A zatizene kolo ridi. Jak pri lyzovani,tam taky kdyz zatacis,tak stojis pevne na vnejsi noze a vntitrni je tam jen tak ...

MOLSO 02.08.09 12:27:25 napsal:
→ Eidy: praveže vnutorne koleso prechadzajuce zakrutou by
malo mať áčko … nie ?
Když lyžuješ nebo bruslíš tak zatíčíš po vnější nebo po vnitřní hraně?
→ Eidy: praveže vnutorne koleso prechadzajuce zakrutou by
malo mať áčko … nie ?
Když lyžuješ nebo bruslíš tak zatíčíš po vnější nebo po vnitřní hraně?
-> Jirik grilovaný: estli na naše prdlavky tam to bylo podle řízení, 2-3, 0-2, nebo podle ráfků

Okolo 1mm do sbihava.
Kolik je standartní sbíhavost ?
Díky
Papa
Díky
Papa
-> vhml: aha .... tak to je jina :))
-> MOLSO: je třeba si uvědomit, že šipka neukazuje směr zatáčky, ale působení odstředivých sil...
-> MOLSO: Zlepší, ale je to za cenu ryhclejšího ometení gum:-D
no ok tak uz na to seriem
len posledna otazka ... ked nastavim kolesa do nulových odklonov resp. velice velice jemných áčok tak sa jazdné vlastnosti zhoršia alebo zlepšia ?

-> MOLSO: Na tom obrrázku nejsou vůbec braný v potaz ovlivnění propružením náopravy... Když ti těhlice jde nahoru, staví se ti do Áčka, když jde dolu stavíi se ti do Včka... Když se ti kolo zatáčí předkem ven, staví se ti do Včka, když ti jde předek kola dovnitř, jde ti do Áčka... A takhle si to zkus prokombinovat:-D A uvidíš sám, že prostě vnitřní kolo jest v zatáčkách spíš Včkojdní než Áčkojdní:-D Áčkojdní je vnější kolo:-D
-> vhml: ked si pozries ...-> Ultim 31.07.09 16:45:42: tak z toho možno logicky usudzovať ze ked pri prejazde zatačkou bude vnutorne koleso v negativnom odklone bude to vyhodnejšie pre jazdne vlastnosti .... alebo som už fakt blbec ?

-> MOLSO: Naopak, nitřní kolo v zatáčce se musí stavět do Véčka, vnější jde do Áčka...
-> MOLSO: probůh proč? 

-> Eidy: praveže vnutorne koleso prechadzajuce zakrutou by malo mať áčko ... nie ?
-> MOLSO: To o čem mluvíš je spíš geometrie než kinematika. Jasně, že odklon kol se mění se zatočením. Od toho je tam přeci záklon svislýho čepu. A do áčka jde vnější kolo, vnitřní do véčka. Jinak to nemá smysl.
Ešte mám takú otázku .... onedlho vyberem z auta nápravu a chcel by som trocha poladit tie odklony ... budu tam kratšie pružiny tvrde tlmiče, stabik séria ... a chcem tam spravit odklony viacmenej nulové s malinkou odchýlkou do negatívu - pár minút. Len ma zaujíma taká vec. Sériová náprava má mať origo nastavené odklony do véčka - či to nie je kinematika nápravy urobená nejak tak, aby pri zabočení vnútorné koleso zmenilo odklon na áčko.
alebo to zbytočne riešim a tym jemnym ačkom si možem iba pomoct ?
alebo to zbytočne riešim a tym jemnym ačkom si možem iba pomoct ?
-> Čmoud: Obecně se dá říct, že ano. Vyplatí se to udělat, když budeš s autem jezdit rychle. Na sériovku to nemá moc význam. Představ si, co dělají pneumatiky v zatáčce a dojde ti smysl. Nebo jinak, víš jak jezdí motorka v zatáčce? Tak takhle funguje příklon kola.
-> Ultim: takže pokud budu mit ve předu tvrdsí pružiny a silnější stabilizator tak se to vyplatí udělat ?
-> Čmoud: No a pokracovani... Samozrejme ze nemuzes met na aute odklon -10 stupnu,teda jako muzes a pokud sledujes WTCC tak oni to tak maji,ale predpokledejme ze ze chces aby ti gumy vydrzeli trochu dyl. No a od toho je tady kinematika naprav,ta dela to ze pri zatizeni kola a pri jeho pohybu dovnitr karoserie napr pri prujezdu zatackou,tak ti zvetci priklon. Kdyz se budu bavit o predni ze sady,tak tam to dela to ze horni ramneo je kratci jak spodni. Takze nemusi mit tak velky zakladni uhel. Ale Pokud si das na auto tvrdci pruziny a stabilizator,kolo uz ti nebude tak moc chodit nahoru,takze se mu nebude tak moc meni priklon a tudis to nebude met takove dobre vedeni v zatackach.
-> Čmoud: Pokud porad nevis,tak se negativni odklon dela kvuli kvuli tomu ze pri projizdeni zatackou ,jak se ti naklani auto ven ze zatacky, tak sa naklani i kola ven. Samozrejme ze to ted beru obecne,nezahrnuju do toho kinematiku naprav. No a v tom je ten figl,kolo na nejakou plochu kterou se dotyka vozovky,pokud bude tato plocha naklonena,tak pojedes jen po vnejsi hrane pneu a tudis nebudes mit tostatecnou stykovou plochu. Poku budes met ale negativni odklon,tak ten toto nakloneni kola vyrovna a pri prujezdu zatackou bude kolo kolmo k vozovce. Zase jen to vnejsi,to nas zajima,protoze se na nej prenasi vetci zatizeni. Vnitrni at si dela co chce...
-> jarda.u1: To jsou dva ruzne uhly. Priklon rejdove osy a priklon kola neboli negativni odklon kola.
-> Eidy: Ja ti rozumim,mas na mysli,ze vznikne priklon na kole.Ja to zase bral tak,ze na kole se priklon nemeri,ten se meri na cepu.Uz vim jak to myslis.

-> jarda.u1: To já samozřejmě vím. Ale pokud nastavím na kole negativní odklon, vznikne tím příklon. Jasný? 

-> Eidy: podle me to neni to same,protoze at mas odklon negativni,nebo pozitivni,tak priklon na cepu je porad-(jen je bud vetsi,nebo mensi)Odklon se meri na kole,priklon na cepu.
Já bych to řešil jako "ÁČKA" a "VÉČKA" aby se v tom každý vyznal 

jarda.u1 31.07.09 09:43:33 napsal: → Ultim: odklon neni to same co priklon preci. To ne. Ale negativní odklon je to samé jako příklon.