Jak vznikala vlečka

navigace: [ komentáře ] [ hodnocení ] [ text ] [ fotky ]

obrázky [4]:

Jak vznikala vlečka: 1 Jak vznikala vlečka: 2 Jak vznikala vlečka: 3 Jak vznikala vlečka: 4

Text:

Úryvek z knihy "V soukolí okřídleného šípu", kde se dočteme něco z historie „vlečky“ (zadní nápravy kyvadlové úhlové s vlečenými rameny) a dalších vylepšeních, která se objevila na kupé Škoda Garde.

Na virtu se pravidelně opakují dohady o tom, proč je „vlečka“ taková, jaká je, tzn. není zcela nová náprava, ale „jen“ podstatně vylepšená původní „kyvka“. Proč nevymysleli rovnou daleko lepší řešení po vzoru jiných aut (třeba Porsche :) ), proč znovu použili podélná „kyvková“ ramena a jejich zavěšení přes tlustý kroutící se silentblok, proč nemá lepší zavěšení do karosérie, jako například zadní náprava ze Škody 130RS, menší úhel kývání, atd.

V knize „V soukolí okřídleného šípu“ od Ing.P.Hrdličky se dozvídáme něco ze zákulisí vzniku „vlečky“ v tehdejším ÚVMV (Ústavu pro výzkum motorových vozidel), kde Ing.Hrdlička v té době pracoval. Některým je možná už jasné, že tenkrát nešlo prosadit do výroby vždy to nejlepší řešení, ale přesto byla „vlečka“ a další úpravy na Š Garde, jako hřebenové řízení a čtyřpístkové brzdy, úspěchem.

Současně se dočteme o tom, jakými peripetiemi probíhal výběr kloubových hřídelů pro tuto nápravu. Na jiném místě knihy se autor zmiňuje o souvislosti s hřídelemi pro Favorita, ale o tom snad zase příště.
hodnocení článku:

info:

Správce článku: Labros
Založeno: 14.01.09 13:11   Poslední změna: 14.01.09 13:28

Jak vznikala vlečka - komentáře:

21:33:35
20.02.2011
Labros
-> anubis: jasný, ale prostě by ta auto muselo být ještě o dost dražší a vysvětluj to vedení, pohlavárům, politikům .. potřebovali to prodávat doma, a exportovat jako levný auto.
upraveno 1x, naposled 20.02.2011 21:34:33
22:42:42
10.02.2011
anubis
zajímavé a pochopitelné... ale zabudování např LR ramen v sérii nebylo zas tak těžké... jen to ztroskotalo prostě na centru přípravy výroby... zkostnatělých byrokratech co tvrdě odmítaly jakoukoliv změnu1
12:59:58
13.02.2009
gim
-> Labros: Taky si myslim, ale ted uz s tim nic nenadelas. Skoda ze tu knizku psali v prubehu 10 let od zacatku 90let. V ty dobe se nebavili a deda pak zemrel. A myslim si, ze kdyby tu knizku psali pozdeji, tak by tam byl. Tedka se muzu zeptat babicky, taky toho vi dost. Deda sice nebyl na nejak extra vysokym miste, ale vazilo si ho tam spousta lidi i na vyssich mistech. Babicka rikala, ze ji prekvapilo kdo vsechno prisel na pohreb. Me bylo tehda nejakejch 14, tak sem nevedel ktera bije.
upraveno 1x, naposled 13.02.2009 13:09:43
12:51:06
13.02.2009
Labros
-> gim: tak jestli děda dělal na těch oerlikonech tak to se o něm Hrdlička zmínit mohl.. vždyť o těch obráběcích strojích je pomalu půlka knížky.
Tak to by děda určitě mohl přidat ještě spoustu zajímavostí z fabriky, co by tu lidi taky zajímaly, škoda, že už není naživu.
10:06:56
13.02.2009
peti
-> gim: zujimavy komentar4 tu knizku som si precital a je to naozaj velmi dobra kniha , odporucam precitat
23:11:13
12.02.2009
Eidy
-> gim: Dík za zajímavej komentář.
23:19:58
11.02.2009
gim
Je fakt ze ta knizka me taky nadchnula, prisel mi jak superman, pak jsem ji dal precist babicce, protoze deda se snim dobre znal. Vypravela mi jak se seznamili. Deda delal ve skodovce mistra opravare obrabecich stroju a po praci cvicitele na jizdarne. Po jizdach chodil s lidma z jizdarny do hospody, a tam se seznamil nejdriv se starym panem Hrdlickou a pozdeji i s mladym. Rikala ze diky ty knizce se dozvedela spoustu veci, ktery tehda nechapala, delala na ozubarne, A vsichni se divili proc odesel a tady je to krasne popsany.
Jak tam psal o tech autobusech a nakladacich, s tema problemama, tak to zachranil deda, dostal za to statni vyznamenani, byl tam nejakej problem a chteli varku nekolika desitek kusu sesrotovat.
Jak vybirali stroje na obrabeni, deda byl specialista na opravy stroju oerlikon, tak tam za nim nekolikrat jel. Dal nekolik napadu na usnadneni oprav a obsluhy, a chteli si ho tam taky nechat. Dokonce Oerlikon si podal zadost do skodovky, aby jim deda delal servisniho technika pro celou stredni evropu. Ale jeho vedouci ten dopis zatajil, a kdyz se deda pozdeji potkal s P.Hrdlickou, kterej tam tehda pracoval, tak se ho ptal proc neodpovedel na ten dopis od oerlikonu. Deda vubec nevedel, ze mu neco melo prijit. A diky nemu se dozvedel ze mu neco prislo. Byl hodne nastvanej a udajne i toho vedouciho serval, ale bylo mu to prd platny, protoze by ho stejne nepustili.
Kdyz nabrali P.Hrdlicku znovu do skodovky, ted nevim jestli uz to bylo na facko, tak ho vyssi mista nutili, vstoupit do strany, coz mu deda hodne dlouho rozmlouval, aby to nedelal, ze ho stejnak na to misto dosadej, protoze nikoho lepsiho nez je on nemaj. A ze se mu to vymsti. Prej se kvuli tomu dost pohadali a od te doby se spolu nebavili. Deda mel pravdu protoze, ho kvuli clenstvi chvilku po revoluci vyhodili. Deda si v ty dobe hodne blbe zlomil nohu a zkoncil v invalidnim duchodu. Za dedou chodil Nepomucky nebo jak se jmenoval at zajde za Hrdlickou. Ale on mu jen rekl, ze Hrdlicka to k nemu ma stejne daleko jak on k nemu, a ze pokud ho chce videt at prijde. Neprisel, nevim z jakyho duvodu jestli nechtel uznat, ze deda mel pravdu, nevim to uz sou jen dohady. Deda umrel pred nekolika lety, prisel mu na pohreb a dal babicce kondolenci, kde psal jak si ho vazil a ze ho mrzi jak to mezi nima dopadlo.
Babicku mrzi, ze se tam o dedovi nezminil, ale vzhledem k tomu ze to bylo psany v prubehu tech deseti let, kdy se spolu nebavili, o nem nepise. Mozna byt to po dedove smrti mozna by tam o nem byla zminka.Tohle mi odvypravela babicka jak to zazili oni.
Nic to nemeni na tom, ze ten clovek byl Borec s velkym B. A nebyt jeho kdo vi jak by to tu s autama tehda vypadalo.
Omlouvam se za dlouhej koment, snad tam nebylo moc chyb, jen jsem se chtel podelit o vzpominky k tydle dobe.
upraveno 1x, naposled 11.02.2009 23:21:00
10:08:30
15.01.2009
MATTESS
-> Labros: když si člověk čte, co musel překonat, s čím bojovat, tak má můj obdiv
09:59:31
15.01.2009
Labros
-> pistaa: jj toho chlápka taky žeru, aspoň většinou, myslím, že nebýt jeho, je dneska český i slovenský automobilový průmysl pěkně v řiti.. 171
21:14:48
14.01.2009
pistaa
-> Labros: super kniha mam to precitane a pekne to je.. i pisane i foto..
18:28:19
14.01.2009
MATTESS
-> Labros: mít čas, no. Ale těžko se od ní odpoutávám
16:19:28
14.01.2009
Labros
-> MATTESS: to já ji slupnul za jednu noc a pár večerů 1
15:26:09
14.01.2009
MATTESS
zajímavá kniha, už se jí prokousávám
15:15:48
14.01.2009
Labros
Stát se to dneska, podezříval bych z toho někoho z virtu 1
14:00:47
14.01.2009
enzox
Zaujímavý článok 6 Hlavne tá čast z krádežou vlečnych ramien...chudáci sa natrápili a nakoniec im prototyp ukradli 1
Extreme Tyres