MVM 120S MVM 120S

komentáře | popis | fotky | MVM | 04.10.23 20:34 | 226x v oblíbených
Škoda 120S rallye (1975)

(replika podle testu v časopise Svět Motorů)


V roce 2007 jsme se rozhodli postavit společně s tátou a bráchou co nejvěrnější repliku auta 120S Rallye a jako námět posloužil dobový článek ze Světa Motorů,kde bylo auto podrobeno testu. Zároveň jsem chtěl použít komponenty z novějších modelů (motor s hliníkovou hlavou +převodovka 5°,široký nápravy,.4P třmeny,posilovač,hřebenov é strmé řízení. V posledních letech jseme společně s Petrem Urbanem (Urbi) za jeho velkého přispění pracovali na konečné verzi motoru (1.3R) který byl dokončen v roce 2016. Na podzim 2016 proběhlo zajíždění a na jaře 2017 finální odladění.

Motor 1.3R: 1289ccm 75.5x72. k.p 12:1, Použit základ z Formule ŠKODA NF 1300 - upraven pro soutěžní použití,H ojnice,nová kliková hřídel 1.3Mpi,lehké pístní čepy,upravené písty Almet,odlehčená leštěná zdvihátka,Hlava motoru v úpravě Max od Petra Urbana, Utěsnění spalovacích prostorů metodou měděných kroužků,zakázkové těsnění vodního prostoru od Kalina Zlín,sání přes hlavu optimalizace délek a tvarů kužele kanálů Petr Urban,2xFajs 40DCOE,King regulátor tlaku paliva,nízkotlaká pumpa Facet, molitanové filtry Pipercross. Mazání z olejové vany SAE 10W/60.Chladič oleje Setrab. Rozdělovač kontaktní PAL Š110R,(upravená odstředivá regulace 130LR),cívka červená Bosch,zapalovací svíčky NGK Japan VX
Max.otáčky 7500ot/min.

Spojka: - Lamela závodní Rennsport kovokeramická,přítlačák ZF Sachs M190

Převodovka: - 5st.synchronní,alternativ ní úprava převodů s rovnými zuby, sériová rozvodovka bez samosvoru,mokré poloosy.

Podvozek: - vyztužená ramena,hřebenové řízení strmý pastorek, tlumiče HP, altern.(GAZ), přední stabilizátor 20mm

Kola: -Disky loukotě, pneu 175/70 R 13
-ARC, 175/60 R13 YOKOHAMA A539 Yokohama

Brzdy: - přední čtyřpístky +Ferodo DS 3000 - seriové kotouče

- vzadu bubny, pakny Beral
- DOT 4 Racing SRF

Interiér: -Kaplička,mechanický tlakoměr oleje,teploměr, otáčkoměr Smiths,pásy Moravan,2x tripmaster Halda,středový panel se spínačkou,intercom,lampič ka, ochraný demontovatelný dobový rám ,odpojovač baterie,hasičák.

Rampa: 2+2 světlomety Hella

Fotky ze skládání auta v roce 2008 a další info : www.skodateam.cz/Martasko va_120_S_Rallye

Škoda 120S

Brno AMD 2.4.2018

Letiště Kámen 120S



MVM 120S - komentáře:

15:14:17
02.08.2014
Petr Urban
-> Šediváček: Předsedo s těmi závěry k hlavě si dost mimo. Není absolutně jedno jakou hlavu použiješ, 40 kw kanály (tzn. hlavy favorit 136,135 MPI a také Fabia 1.4) nikdy neuděláš-nerozhrabeš jako 50kw hlavu ani kdyby ses na hlavu stavěl, v určitých místech je 40kw z výroby vybraná moc a to značně negativně ovlivňuje výsledný špičkový výkon, který nikdy nemůže dosáhnout na výkonnost 50kw hlavy - to je mockrát odbržděno a mám to potvrzeno od mnoha motorářu, průběh krouťáku odspodu může být jiná písnička.

Jenom si zkus dát do hlavy 6mm ventily a uvidíme jak dlouho ti vydrží ve vodítkách a jak rychle se to při tvrdších pérách vydře nahoře o vahadlo....takový už tady byli...ano nějaký koník snad, ale těžce na úkor dalších věcí, navíc já třeba sací ventil zužuji na 6mm v místě kanálu...tzn. přinos 6mm ventilu celého = 0. Tzn. také dobře odlehčený 8mm ventil s ubranými vodítky délkově na polovinu vydrží právě v takových vodítkách nejdéle bez vůlí = největší opěrná plocha a při odlehčeném ventilu rozhodně výkonově neomezuje a jeho váha je menší než u 7mm ventilu bez odlehčení a věř že ta hlava má značně jiné výkonové přednosti na místech kde se o výkonu rozhuduje především....velké odlehčení ventilu není vůbec to hlavní, ale doplňkové.

U OHV hlav je právě problém, že vahadlo namáhá ventil i na boční síly. Jinak některé dnešní i převýkonované turbodiesely mají 5mm ventily, ale taky jsem na takové hlavě vyměňoval vždy všechny vodítka ať měla najeto cokoli, ventil chodil ve vodítku třeba i 0,20mm radiálně ! 3
upraveno 2x, naposled 03.08.2014 10:07:00
21:56:03
30.07.2014
MVM
-> Šediváček: Ta hlava je původní - nová z tý doby. Dělaly se teď jen mírný úpravy a to,co se kdysi neřešilo. Z jistech důvodů nechcu pouštět detaily ale co se týká průměrů ventilů měl jsem úvahu nechat udělat od základu novou hlavu vycházející z 50ky a v ní velký talířky. Když ale mám tohle - bylo by škoda ji na motor neosadit. 4
upraveno 1x, naposled 30.07.2014 22:15:15
21:24:17
30.07.2014
Šediváček
od Vény: -> MVM: Tak mě nešlo o hlavu, tam je defakto jedno, jaká se použije na úpravu. Ale tak prdnout jiný vodítka a ventily, pokud se dávaly nový, tak prostě jenom vložit úsilí se stáčením ventilů do vodítek. S tím, že když by se něco posralo, nahodí se jiný ventil a nemusí se stáčet. A předpisy už teď neplatí ne? A zase vůči zachování originality vodítko pak můžeš zase vrátit na 8mm 3 Ale jak řikam, každý to dělá jinak. Já bych šel cestou nejmenšího zla 1 A ventily jsou teda 34/30? ono dřív předpisy byly dost škrtící.
21:11:36
30.07.2014
vhml
-> MVM 30.07.14 21:02:30: já mám taky zahnutý kanály ve 140LS a nejede to vyloženě blbě :-)
21:02:30
30.07.2014
MVM
-> Šediváček:
Zdar pane :-)
Asi takhle: ta hlava je pravá dobová upravovaná z roku 90 - 92 a je ještě se zahnutým kanálem (řekněme že z určitýho pohledu by -"neměla jet" ) Jenže je původem z NF 1300 kde byly určitý technický a rozměrový předpisy a tudíž je v rámci průměrů kanálů a ventilů upravená na 101% (dost se na tom podílel Urbi který to finišoval) Máte pravdu že hlava 50kW má větší potenciál a je možný s menším úsilím při úpravě dosáhnout podobných parametrů. Tahle hlava má 8mm ventily a znatelně odlehčené kvůli proudění a taky otáčkám, ale největší podíl se skrývá jinde. 4
Motor nedělám se snahou o nejvyšší výkon - páč autem se nezávodí,bude na Véčkových číslech a chci aby měl motor důrazný projev. Protože motor dělá auto a převodovka ho pohání ..
upraveno 2x, naposled 30.07.2014 21:25:50
20:44:46
30.07.2014
Šediváček
od Vény: -> MVM: Zdar. Už tu mám tlumočníka, tak se můžu zeptat 4 Jen tak ze zvědavosti, nebylo by lepší tam šoupnout rovnou třeba felda ventily do tý hlavy, eventuálně něco úchylnějšího s 6mm a míň dříkem a třeba větším talířkem? když už tam sou ty webery. Cenově to je někdy lepší, než fávo ventily (pokud to sou 8mm dřík, nemam v očích šupleru). Tohle je řek bych zbytečně moc práce s dílem, co za to nestojí a docela mě zajímá jakou to má takle pevnost. Ale tak každej má svoje způsoby 4 A ještě bych jí líznul ze stran parohů, když už byla takle rozebraná.
Véna.
12:40:08
27.07.2014
MVM
-> Urbi:
Ahoj... No ony ty písty jsou pozůstatky z ČSSR.. V tý době měli už němci dávno Mahle 1 Japonci a zbytek světa nemluvě.Do zastaralých OHVček tehle píst ve své podstatě "stačí" a jak píšeš - mockrát stejně shoří... ovšem kvůli nevhodnýmu nastavení. Navíc tyhle motory najely do repase max desítky hodin..
upraveno 1x, naposled 27.07.2014 16:17:27
11:32:39
27.07.2014
Petr Urban
-> m8rinek: Přesně jak píše -> MVM:
Sériový píst Favorit/Fel. má vůli ve válci 0,04mm a vydrží i dlouhodobější detonace - ale ta váha..., Almet minimálně 0,13mm aby fungoval a u více přetíženého motoru ještě více. Kdo navrhoval jeho tvar - tlustost na některých místech úplně přehnaně a zbytečně, zbytečně velkou výšku spodního dna od oka (nemožno ufiknout) atd., to asi nebyl přiznivec motorsportu, protože váha pístu je v základu větší než sériového Fabiového. Co pochválit je snad hladkost vrchlíku pístu, který se stejně musí strojně upravit vybráním pro ventily (mohlo být z výroby vč. jiné tloušťky dna, ok pro čep a výšky pístu.) Tzn. jediné proč tyto písty používat je nahnání velkého KP bez nadměrného snížení hlavy a že jsou prostě jediné dostupné na naše krámy. O Maďarech jsem taky něco slyšel... zatím né přesně. Ale budou i celkem levné kované písty na škodovku, jde jen o čas kdy, výroba se bude řešit, více k tomu nevím. Ale jsou i další možnosti hned ...použití lehčích pístů z nějakého sériově vyráběného auta např. s maličko jiným vrtáním, převrtat a vyhonovat vložky (mohu nechat udělat). Jen vzít několik katalogů a hledat...
upraveno 1x, naposled 27.07.2014 22:33:26
16:00:47
26.07.2014
MVM
-> m8rinek:
Tak já se setkával s Almety dost často a pokud je vše ostatní na motoru (směs,předstih) ok,tak slouží dobře. Mají nevýhodu že jsou poměrně těžký,bývají hůř dostupný,ale jinak slouží svému účelu. Jsou určitě k dispozici i jiný písty(u jiných výrobců) ale je potřeba variovat s kompresní výškou,délkou ojnice a pod..
Píst obecně vydrží dost - zničí jen detonace,teplotní přetížení,nesprávná vůle..
15:48:01
26.07.2014
MISCHO
Pekná praca 9 len tak dalej.
15:25:35
26.07.2014
m8rinek
-> MVM: Jaký jsou reference na Almetí písty? Slyšel jsem hlášky o kvalitních pístech z Maďarska, ale kam na ně nevím.
15:25:14
26.07.2014
Luky
-> MVM: to máte docela široké možnosti1
15:22:32
26.07.2014
MVM
-> m8rinek:
Tak je snaha v rámci možností... dík.
10:16:55
26.07.2014
m8rinek
Krásná čistá práce...
12:06:50
20.04.2014
Adam59
-> MVM: díky 4
12:02:15
20.04.2014
MVM
-> Adam59:
š100 r.1973 (120S 1971-1975)
13:19:17
19.04.2014
Adam59
můžeš se prosím podělit o rok výroby kastle?6
Extreme Tyres