Tuner#2 / Škoda 136L/A / Žlutka Tuner#2 / Škoda 136L/A / Žlutka

komentáře | popis | fotky | Tuner#2 | 16.12.18 22:54 | 1023x v oblíbených
Popis uspořádání fotografií

- foto č. 1 - 30 je přehled nejlepších fotografií vzhledu z aktuální sezóny
- foto č. 31 – xxx je přehled prací na autě od roku 2000 až do současnosti

U každé fotografie najdete i popis.

ŠKODA 136L/A alias ŽLUTKA

Auto je původem Škoda 105L r.v. 1986. První majitel byl strýc, který si pak pořídil Škodu 130L a auto prodal tátovi. Pak sloužilo k běžnému užití u nás v rodině. V cca. 60tkm zkolaboval motor díky jedné špatné vložce už z výroby a tak se motor rovnou předělal na 120L. Táta si pak koupil Felicii a auto měl děda a po dědovi jsem se stal majitelem já. Ze začátku bylo auto zcela sériové, pak přišla řada na „samolepkový tuning“ společně s MATTESSem :o) Následně jsem se seznámil s TUNERem a proběhlo pár „ilegálních závodů“ :o) a tím začalo mé bádání co a jak na autě vylepšit. Začalo to snížením předku pomocí zkrácení pružin o závit + zarovnání, podložkami pod zadní kola, centrálním stěračem apod. Prostě věcmi s kterými začíná snad každý. V létě roku 2002 jsem se rozhodl, že auto dostane nový lak a nějaký silnější motor. Původně jsem nechtěl měnit nápravy, ale díky TUNERovi, který mě přesvědčil o lepších vlastnostech vlečné nápravy jsem nakonec koupil 5q a vlečku od Danovo kamaráda Jardy. Na podzim roku 2002 to začalo a na začátku jsem neměl vůbec tušení, že dokončení auta se protáhne až do roku 2005 a v podstatě až do dnešních dnů, protože úprav není nikdy dost :o) Žlutka prodělala přestavbu na Škodu 136 L (včetně zápisu do TP), vše pokud možno s použitím nových a nebo repasovaných dílů. Většina úprav se nese v duchu 130L/A (proto to Áčko v názvu) a řada z nich je i s vylepšením vzhledem k současným možnostem.

Popis provedených úprav

Skelet: Na velmi zachovalé karoserii se měnily prahy a zadní lemy (ač to nebylo třeba a klempíř (švagr) u toho brečel :o) Měnili se také přední blatníky, čelo, zavařovala se díra po stěrači, odvětrání v C sloupku a upravovalo se zadní čelo, aby se motor lépe odvětrával. Po vyvaření šlo auto do laku a po dlouhém vybírání jsem zvolil odstín Škoda 6225. Jedná se o vypalovací akrylát. Potom jsem auto přivezl z lakovny, dal na špalky a po vyndání náprav a všech trubek začala oprava spodku. V postatě pouze očištění a obroušení všech drobně napadených ploch až na čistý kov a následný nátěr základem a přes to tlumexem. Exteriér auta je jinak v podstatě sériový, protože jen tak vyniknou nadčasové tvary eMka. V sezóně 2015 jsem se vrátil ke dvojici stěračů a zadní čelo jsem vyměnil za nové s ventilací jako měla 130LR.

Podvozek: Přední náprava prošla repasí a zadní kyvadlová náprava byla vyměněna za úhlovou z Rapida. Všechny díly nápravy jsou opískované a buď v zinku a nebo 2x v základu (dříve syntetika Primer, dnes podstatně lepší dvousložkový epoxidový základ Sincolor) a přes to 2 x vrchní barva Alkyton.

- přední náprava vyztužená dle L/A specifikace
- předělané misky dorazů, výměna za rovnou páskovinu 4mm s výztuhou
- předělaný doraz horního ramene, aby nehrozilo vypadnutí pružiny z uložení
- vyztužené uchycení tlumičů
- navařený úchyt pro unibalové uložení stabilizátoru
- ovařená a vyztužená nápravnice, držáky řízení a upravené kozlíky
- podložky 6mm pod kozlíky horních ramen pro nastavení negativního odklonu
- tvrdé silentbloky na uložení horních i spodních ramen by Pemit
- stabilizátor průměr 20mm p. Svozil, navařené rozšíření na unibal 10mm
- tvrdé silentbloky na uložení stabilizátoru by Pemit
- přední pružiny 185mm, průměr drátu 14mm, tuhost 133kN (o 200% tvrdší než sériová)
- pružiny jsou vlastního návrhu (za podpory Eidyho) od firmy Invel plus
- tlumiče plynokapalinové Protlum sport se zakázkovou délkou těla a nastavením
- kotouče s vnitřním chlazením o průměru 247 x 20mm by Kalmar
- 4 pístkové brzdiče, rozšířené kvůli širšímu kotouči mezikusem s těsněním
- desky Ferodo DS 2500
- zmenšený průměr nábojů kvůli širšímu brzdiči a úspoře rotační hmoty
- převrtaný náboj na rozteč 4 x 100mm včetně úpravy středícího kroužku
- Al průchozí podložky tloušťky 4mm
- nastavení geometrie, odklon - 2° 15” a sbíhavost 0,0mm

- zadní náprava vyztužená dle L/A specifikace
- nová příčka převodovky, ovařené úchyty šikmých ramen
- nová šikmá ramena vyztužená dle L/A
- nová podélná ramena, vyztužená dle L/A a tvrdé silentbloky
- zadní pružiny 275mm, průměr drátu 14mm, tuhost 84kN (o 300% tvrdší než sériová)
- pružiny jsou vlastního návrhu od firmy Invel plus
- tlumiče plynokapalinové Protlum sport se zakázkovou délkou těla a nastavením
- náprava přikurtovaná ke kasli dvojitým pásem, aby nehrozilo vypadnutí pružiny z uložení
- kotouče Brembo pro VW o průměru 239 x 10mm
- brzdiče Škoda Octavia I s pístkem 41mm a upravené lanovody na ruční brzdu
- desky Galfer original Škoda/VW
- náboje v zinku pro rozteč 4 x 100mm by Saky
- Al průchozí podložky tloušťky 8mm
- nastavení geometrie, odklon - 3° a sbíhavost 2,8mm

- kola na okruh a street „race“ ATS DTC Superlight 7 x 15“ s váhou pouhých 6,06kg
- pneu Toyo Proxes R888R 195/50 R15 medium semi slick - novinka pro rok 2016

- kola na slalomy Fondmetal (original Mazda) 7 x 15” váha 7,5kg
- pneu Toyo Proxes R888 195/50 R15 medium semi slick (starší, prakticky bez vzorku jen na slalom)

- kola na delší poklidné cestování a srazy Ronal Turbo 7 x 15“
- pneu Nokian V 195/50 R15

Motor: Je původem z Felicie 1,3 MPI 50 kW koupený s údajně necelými 20tkm.

- sání ze Škody 136L
- karburátor nový Sedr 136
- trysky 120/145, vzdušníky 200/140, difuzory sériové 22/24
- vzduchový filtr K&N
- elektrická nízkotlaká pumpa Facet
- upravená klika pro ložisko na mrkev
- odlehčený setrvačník
- odlehčená řemenice a předělaná na klínový řemen
- odlehčené ojnice a ventily jen minimálně
- snížená hlava o 0,6mm
- upravené sací a výfukové kanálky v hlavě a k tomu slícované sací potrubí
- vačka motor excel 265°/258°, větší zdvihy 6,5/6,3mm
- přesazený klínek pro správné časování vačky v bloku
- vůle ventilů za tepla 0,35/0,45mm
- svíčky NGK BCP6ES
- bezkontaktní rozdělovač Hanhart 9204 880 pro 136X s odpojenou podtlakovou regulací, předstih na volnoběh cca. 14°
- svody od hlavy 4 in 1 a celonerezový příčný tlumič nad příčku od Bohouše Krejčího
- svody našopované hliníkem, omotané páskou ThermoTec a natřené kovářským Alkytonem
- tlumič omotán páskou ThermoTec
- alternátor 70A z Fábie
- olej plná syntetika Q8 Formula 1 10W50
- palivo převážně 100 oktanový OMV Carrera/Shell V-Power
- blok natřený Galvinolem a 2 x Alkytonem
- sání a víko ventilů v komaxitu s broušeným logem
- téčka z mědi na zapojení vody do výhřevu sání
- vyztužené uchycení a tvrdé silentbloky uložení motoru
- v motorovém prostoru kompletně odstraněn plastizol

Převodovka: Je to 5q ze Škody 130L.

- stálý převod SP 4,22
- ocelová víka diferenciálu, zaslepený náhon tachometru
- olej Castrol manual EP 80W-90 API GL-4
- sériové odstupňování rychlostí

Interiér: Skoro série s normální L-kovou přístrojovkou, protože se mě líbí víc než GL/Rapid.

- volant OMP Corsica průměr 330mm
- logo Škoda na volantu made by TUNER a Pilot 105
- sedačky Sparco EVO I, držáky made by TUNER
- 3“ pásy OMP, navařené platle pro oka splňující FIA normy
- prodloužená a přihnutá k řidiči řadící páka s originál hlavicí
- Al pedály OMP, plynový pedál podložený pro vyrovnání s brzdovým
- přístrojový štít z Al potažený černou fólií, odstraněný tachometr, který nahradil budík na tlak oleje od firmy KMGY a kombinovaný digitální budík na teplotu vody a oleje od JF performance
- nad otáčkoměrem je 5 diod signalizace shift light od JF performance
- velurové koberce s logem Škoda vlastního návrhu by Newman
- zadní část kompletně zbavena tlumení (asfalt, plastizol)

Kufr:

- rozpěra mezi přední tlumiče a na ní navařený rošť držáku baterie
- duralový držák baterie + kufr s nejnutnějším nářadím, díly a klíčem na kola
- baterie Banner 44Ah

Technická data: Určitě všechny zajímá výkon motoru, rychlost a zrychlení auta. Všechny údaje jsou přesně změřené.

- výkon motoru 92HP
- točivý moment 122Nm viz. fotka grafu z brzdy
- maximální rychlost se současným SP 4,22 cca. 180km/h
- zrychlení 0 - 100km/h pod 10s
- hmotnost 870kg (plně vybavené auto s ½ benzínu v nádrži)

- nejrychlejší čas na autodromu Most
- 2:13,30 (sucho, 6°C, semislicky Toyo Proxes R888R střední směs)

Videa:

- zde je odkaz na video z autodromu Most
- všechna ostatní videa jsou dostupná na mém kanálu youtube

Žlutka 2016 autodrom Most 3. jízda (spolujezdec Karel)


Poděkování: Za vznik auta vděčím celé své rodině (moc mě mrzí, že se toho nedožil dědeček, který mě hodně pomáhal a fandil...), svojí milé a tolerantní přítelkyni Marušce, MATTESSovi, TUNERovi, Pilotovi 105, Zdanymu, krtovi, Hanušovi, U-Geenovi, Mildovi, Danovi, Jiříkovi, p. Opatrnému, p. Tomsovi, p. Procházkovi, p. Fridrichovi, p. Regnerovi a všem na které jsem zapomněl nebo nenapsal konkrétně. Moc děkuji!

FOTOGRAFOVÁNÍ

Mým dalším velkým koníčkem je fotografování. Používám zrcadlovku Nikon D90 s objektivy Nikkor 18-70mm/f3,5-4,5 a nebo Nikkor 35mm/f1,8. Fotím čistě pro zábavu a radost.

Zde je odkaz na mou práci: www.flickr.com/photos/101 666151@N06

Kontakt: tuner2@seznam.cz

Tuner#2 / Škoda 136L/A / Žlutka - komentáře:

23:49:29
16.12.2018
kraska98

A hewland bude taky ?1 3
07:57:40
14.12.2018
havlik

Nechce se mi to číst celé, ale jak přesné je měření teploty v okruhu? Co si pamatuju máš i měření v hlavě takže budeš mít pravděpodobně jinou hodnotu než tady ostatní co měří až v termostatu.
23:38:23
13.12.2018
kraska98

Tak jak už tady mnozí psali. Vš již bylo řečeno. V prvé řadě seriový chladící okruh by měl bezproblémů uchladit i tvůj motor. Ale když se ti zdá, že jsou teploty při plné zátěží lehce nad normální stav a chceš to lépe uchladit tak budiž. Já bych prvně začal výkonější saharou. Třeba z té 1.6ky plus vyvrtat jednu dírku a uvidíš. Já si myslím, že při tehle kombinaci upravená sahara plus jedna dira v termostatu ti to bude chladit už dostatečně. 4
22:56:21
13.12.2018
palinator

-> Tuner#2:
Osobně bych začal saharou a dal bych ruku do ohně, že to vyřeší problém. 4
22:51:21
13.12.2018
MVM

-> Tuner#2 13.12.18 22:16:29: No to je právě, když potřebuješ diagnostikovat závadu - musíš na to mít měřidla. Já tohle měřím infra teploměrem. Kdy si třeba závodní auto obejdeš a zjistíš jak se rovnoměrně prohřívají chladiče při ohřívání, pravá/levá strana válců.. jednotlivý výfukový větvě atd..

No nic - až to budeš mít vyzkoušený a funkční - dej vědět čím to bylo. Míru zdar 14
22:33:59
13.12.2018
Tuner#2

-> palinator 13.12.18 22:27:17: Jo však jo, ale lepší saharou a dírkou navíc podle mě nic nezkazím a uvidím. Případně tam za rok hodím jinej termostat 4
22:27:17
13.12.2018
palinator

-> Tuner#2:
Já bych se přihlásil a připomněl se svým návrhem. Vysrat se na to. Teplota, byť je mimo rozsah aktuálního termostatu při zátěži, je furt v normě motoru 136 a pro ten jeden dva extrémní případy bych neřešil nějakou systémovou změnu. Budu-li teda předpokládat, že se hlava po 5 minutách kolem 100°C nezkroutí do vrtule a těsnění pod hlavou nevystřelí ze Severní smyčky až do Tatranský Lomnice. 3
22:16:29
13.12.2018
Tuner#2

-> MVM 13.12.18 21:26:19: Jak teplá? To nedokážu posoudit, čidlo na vratce nemám a asi to bude jiné za jízdy a jiné při stání. Co se vyndání termostatu týče, pro mě to operace na 10min. není nehlědě na zbytečné potřísnění svodů a následné odvzdušňování, ale to je zbytečné na virtu řešit, neb tady je zavedené, že vše je na 10 min. Já to mám jinak... Ano z rad si beru jen to co mě dává smysl, přece jen kolem aut se nějaký ten pátek motám a na autě jsem lecos vyzkoušel. Znova opakuju, ten problém je způsobený umístěním čidla, jak se motor natopí, může to i tak klamat. Patrné je to v posledních leetch, protože techniku začínám čím dál víc využívat na 100%. Při cestě na sraz běžnou jízdou nemám problém mít 80°C celou jízdu včetně kolony ve městě.

-> zabiakPUK 13.12.18 21:38:39: Jak s tím souvisí omotávka výfuku krom naopak pozitivní služby ve formě méně sálavého tepla ze svodů?
22:08:51
13.12.2018
MISCHO

-> zabiakPUK: seruus , pockaj jak za chvilku dostanes 3
21:38:39
13.12.2018
zabiakPUK

hlavne nezabudni na svoju srdcovú záležitosť: omotávku výfuku! -možno preto sa ti to prehrialo?
21:26:19
13.12.2018
MVM

-> Tuner#2 13.12.18 20:39:15: Není v mým zajmu tady dělat z někoho blbce,to si vyhrazuju. Oslovení : "Chlape" - no to snad není nic hanlivýho pohoršujícího.Za to se snad omlouvat nemusím.. Jenže jsi možná paličatý a z návrhů na řešení si hodně vybíráš. Nejsem si jistej jestli tim,že od každýho něco,potom uděláš dobrý řešení.. Ja se tu s podstatnou většinou lidí shodnu na chladiči, a Ty jsi to jako první věc vyloučil. soudíš podle nečistot - ale jak teplá voda se z něj vrací ?? Těžký je potom radit.A já pokaždý neradim třeba je píšu svoji zkušenost s čim jsem se setkal.Ale nechme to být,v dobrým, budou svátky pokoj klid od práce a motorů, nechci se rozčilovat nebo Tě prudit... Jen jsem zvyklý/nucený řešit věci rychle a správně pokud možno efektivně, neříkej mi že termostat je práce na den a vypustíš tak obsah expanzky plus něco navíc - to je 10 minut práce. Když je studený auto. A to že Ti sem píšu - vždy to ber z jinýho pohledu a to,že i Ty se v nějakým oboru pohybuješ a vyznáš např, foto a hudba - a tak nějak víc já se pohybuju u aut,sice ted už vic závodní,ale na škodovkách jsem začal a mazání chlazení se vždy řešilo..
20:39:15
13.12.2018
Tuner#2

-> MVM 13.12.18 20:16:37: Ach jo. tak ještě jednou. Tvých rad si velmi vážím, proto jsem i děkoval a spolu s Eidym jsi byl jediný konkrétní kdo vrtání zkoušel a měl k tomu nějaké poznatky. To, že to bude auto od auta taky chápu, ale co mě vadí a co nechápu je tento post: -> MVM 13.12.18 17:52:15: A je to už poněkolikáté? Co je za problém, že i po tvé radě si dovolím diskuzi stále rozvádět a chtít více informací? Pak to bohužel vypadá, že ze mě děláš blbce a pro mě teda opětovné vypouštění vody není zrovna práce co bych v létě kdy mám úplně jiné starosti rád dělal. Proto to chci mít pořešené na první dobrou a případně budu dál řešit v další zimě.
20:16:37
13.12.2018
MVM

-> Tuner#2 13.12.18 19:44:45: Já "problém" na rozdíl od Tebe nemám .. A pokud jsi mě pochopil - tak ty dirky nelze porovnat od někoho jinýho,protože prostě nemáš totožný setup,styly jízdy,použítí ,převody,a dalších xy proměnných - čímž se vrátim na začátek kolečka budeš to muset zkusit. Navíc určitě sám víš kdo z Tvých kamošů má podobný motor.. Dyť termostat je nahoře,vyhodíš vepředu odvzdušnovací hadičku od chladiče,otevřeš kohoutek,do čístý petflašky odchytneš na stojícím motoru fouknutím do expanzky z kompresoru tak abys byl po úrovní hladiny níž než je termostat - a hraješ si přece je to na chviku práce. Ale navíc..Ty máš problém s tím,že: Ti leze teplota i při jízdě pod zátěží nahoru - neuchladíš to. Potom máš další problém, že i když motor běží naprázdno - to není to samý co volnoběh - tak pomalu dochlazuješ . no asi ventilátor pokud je účinný chladič. Nemáš chladič oleje - v oleji se naakumuluje teplo který se hůře z motoru odvádí.. Koncentrát glykolu dělá dost a je tam rodíl v odvádění tepla.. A já ? asi mám problém opět pochopit na jakým kmitočtu funguje -Tvůj přijímač. A to je právě to,že se snažim každýmu poradi a pak se to votočí proti mě 3 Pokud o mý rady nestojíš nebo vadí že píšu do Tvé karty - já to budu respektovat a psat sem nebudu.. 4
19:58:01
13.12.2018
Tuner#2

-> T 13.12.18 19:55:16: To je originál a nic mu není, předloni jsem dělal i proplach, kapalina čistá. Měnit to za čínu zatím nehodlám 4
19:55:16
13.12.2018

-> Tuner#2: i přes to všechno bych začal novým chladičem 4
19:44:45
13.12.2018
Tuner#2

-> MVM 13.12.18 19:35:17: Já to fakt nechápu kde máš zase problém. Zatím jediný kdo odpověděl na mé otázky byl Eidy a potom Ty. Navíc hledám pořád někoho kdo jasně přijde a napíše. Měl jsem dvě díry 3mm bylo to málo a nebo naopak udělal jsem tři a bylo to moc a auto se nehřálo na víc než 70°C když bylo chladno... Napsat, že to někdo vrtnul a neřešil není pro mě v podstatě rada, já rád věci podložené a vyzkoušené. A jak píšu v předchozím postu, on to vlastně není ani problém jen to díky přesnému měření a čidlu v hlavě rychleji reaguje a vidíš přesnou hodnotu.
19:35:17
13.12.2018
MVM

-> Tuner#2 13.12.18 19:16:49: Ne já to nemyslím špatně .. No jen se mi zdálo že to je dokola neustále to samý?? Už desátý člověk se tu ptá na stav chladiče,probral se i termostat, ventilátory závodní SPAL přeci mají v každým motorsport shopu, tak já nevím co víc tam toho není,termostat,chladící kapalinu,vodní pumpu... 6
19:16:49
13.12.2018
Tuner#2

-> Eidy 13.12.18 10:54:00: To vypadá dobře, asi to prubnu 4

-> T 13.12.18 16:53:41: -> Dušan 13.12.18 16:46:36: Tak já s tím problém nemám, jen se to chová jak píšu zde a myslím, že za to může jak čidlo v hlavě, tak i velmi přesné měření. Na budíku by to leckdo ani nepoznal/neřešil... skoda-virt.cz/cz/.../37-t uner-2-skoda-136l-a-zlutka ?gotopost=3842257#p3842257

-> MVM 13.12.18 17:52:15: Chlape co zas? Co se Tě nezdá?
upraveno 1x, naposled 13.12.2018 19:18:09
17:52:15
13.12.2018
MVM

-> Tuner#2: Chlape já ti nevím, to všichni mluvíme Španělsky, Čínsky?8
16:53:41
13.12.2018

-> Tuner#2: možná bych začal výměnou chladiče třeba...je tam nějakou dobu, tak může něco být zarostlý třeba, protože jak je tady psáno....spousta lidí jezdí s našlapaným motorem se sériovým chlazením a taky to jde 4
Extreme Tyres