Tuner#2 / Škoda 136L/A / Žlutka Tuner#2 / Škoda 136L/A / Žlutka

komentáře | popis | fotky | Tuner#2 | 02.02.19 23:30 | 1026x v oblíbených
Popis uspořádání fotografií

- foto č. 1 - 30 je přehled nejlepších fotografií vzhledu z aktuální sezóny
- foto č. 31 – xxx je přehled prací na autě od roku 2000 až do současnosti

U každé fotografie najdete i popis.

ŠKODA 136L/A alias ŽLUTKA

Auto je původem Škoda 105L r.v. 1986. První majitel byl strýc, který si pak pořídil Škodu 130L a auto prodal tátovi. Pak sloužilo k běžnému užití u nás v rodině. V cca. 60tkm zkolaboval motor díky jedné špatné vložce už z výroby a tak se motor rovnou předělal na 120L. Táta si pak koupil Felicii a auto měl děda a po dědovi jsem se stal majitelem já. Ze začátku bylo auto zcela sériové, pak přišla řada na „samolepkový tuning“ společně s MATTESSem :o) Následně jsem se seznámil s TUNERem a proběhlo pár „ilegálních závodů“ :o) a tím začalo mé bádání co a jak na autě vylepšit. Začalo to snížením předku pomocí zkrácení pružin o závit + zarovnání, podložkami pod zadní kola, centrálním stěračem apod. Prostě věcmi s kterými začíná snad každý. V létě roku 2002 jsem se rozhodl, že auto dostane nový lak a nějaký silnější motor. Původně jsem nechtěl měnit nápravy, ale díky TUNERovi, který mě přesvědčil o lepších vlastnostech vlečné nápravy jsem nakonec koupil 5q a vlečku od Danovo kamaráda Jardy. Na podzim roku 2002 to začalo a na začátku jsem neměl vůbec tušení, že dokončení auta se protáhne až do roku 2005 a v podstatě až do dnešních dnů, protože úprav není nikdy dost :o) Žlutka prodělala přestavbu na Škodu 136 L (včetně zápisu do TP), vše pokud možno s použitím nových a nebo repasovaných dílů. Většina úprav se nese v duchu 130L/A (proto to Áčko v názvu) a řada z nich je i s vylepšením vzhledem k současným možnostem.

Popis provedených úprav

Skelet: Na velmi zachovalé karoserii se měnily prahy a zadní lemy (ač to nebylo třeba a klempíř (švagr) u toho brečel :o) Měnili se také přední blatníky, čelo, zavařovala se díra po stěrači, odvětrání v C sloupku a upravovalo se zadní čelo, aby se motor lépe odvětrával. Po vyvaření šlo auto do laku a po dlouhém vybírání jsem zvolil odstín Škoda 6225. Jedná se o vypalovací akrylát. Potom jsem auto přivezl z lakovny, dal na špalky a po vyndání náprav a všech trubek začala oprava spodku. V postatě pouze očištění a obroušení všech drobně napadených ploch až na čistý kov a následný nátěr základem a přes to tlumexem. Exteriér auta je jinak v podstatě sériový, protože jen tak vyniknou nadčasové tvary eMka. V sezóně 2015 jsem se vrátil ke dvojici stěračů a zadní čelo jsem vyměnil za nové s ventilací jako měla 130LR.

Podvozek: Přední náprava prošla repasí a zadní kyvadlová náprava byla vyměněna za úhlovou z Rapida. Všechny díly nápravy jsou opískované a buď v zinku a nebo 2x v základu (dříve syntetika Primer, dnes podstatně lepší dvousložkový epoxidový základ Sincolor) a přes to 2 x vrchní barva Alkyton.

- přední náprava vyztužená dle L/A specifikace
- předělané misky dorazů, výměna za rovnou páskovinu 4mm s výztuhou
- předělaný doraz horního ramene, aby nehrozilo vypadnutí pružiny z uložení
- vyztužené uchycení tlumičů
- navařený úchyt pro unibalové uložení stabilizátoru
- ovařená a vyztužená nápravnice, držáky řízení a upravené kozlíky
- podložky 6mm pod kozlíky horních ramen pro nastavení negativního odklonu
- tvrdé silentbloky na uložení horních i spodních ramen by Pemit
- stabilizátor průměr 20mm p. Svozil, navařené rozšíření na unibal 10mm
- tvrdé silentbloky na uložení stabilizátoru by Pemit
- přední pružiny 185mm, průměr drátu 14mm, tuhost 133kN (o 200% tvrdší než sériová)
- pružiny jsou vlastního návrhu (za podpory Eidyho) od firmy Invel plus
- tlumiče plynokapalinové Protlum sport se zakázkovou délkou těla a nastavením
- kotouče s vnitřním chlazením o průměru 247 x 20mm by Kalmar
- 4 pístkové brzdiče, rozšířené kvůli širšímu kotouči mezikusem s těsněním
- desky Ferodo DS 2500
- zmenšený průměr nábojů kvůli širšímu brzdiči a úspoře rotační hmoty
- převrtaný náboj na rozteč 4 x 100mm včetně úpravy středícího kroužku
- Al průchozí podložky tloušťky 4mm
- nastavení geometrie, odklon - 2° 15” a sbíhavost 0,0mm

- zadní náprava vyztužená dle L/A specifikace
- nová příčka převodovky, ovařené úchyty šikmých ramen
- nová šikmá ramena vyztužená dle L/A
- nová podélná ramena, vyztužená dle L/A a tvrdé silentbloky
- zadní pružiny 275mm, průměr drátu 14mm, tuhost 84kN (o 300% tvrdší než sériová)
- pružiny jsou vlastního návrhu od firmy Invel plus
- tlumiče plynokapalinové Protlum sport se zakázkovou délkou těla a nastavením
- náprava přikurtovaná ke kasli dvojitým pásem, aby nehrozilo vypadnutí pružiny z uložení
- kotouče Brembo pro VW o průměru 239 x 10mm
- brzdiče Škoda Octavia I s pístkem 41mm a upravené lanovody na ruční brzdu
- desky Galfer original Škoda/VW
- náboje v zinku pro rozteč 4 x 100mm by Saky
- Al průchozí podložky tloušťky 8mm
- nastavení geometrie, odklon - 3° a sbíhavost 2,8mm

- kola na okruh a street „race“ ATS DTC Superlight 7 x 15“ s váhou pouhých 6,06kg
- pneu Toyo Proxes R888R 195/50 R15 medium semi slick - novinka pro rok 2016

- kola na slalomy Fondmetal (original Mazda) 7 x 15” váha 7,5kg
- pneu Toyo Proxes R888 195/50 R15 medium semi slick (starší, prakticky bez vzorku jen na slalom)

- kola na delší poklidné cestování a srazy Ronal Turbo 7 x 15“
- pneu Nokian V 195/50 R15

Motor: Je původem z Felicie 1,3 MPI 50 kW koupený s údajně necelými 20tkm.

- sání ze Škody 136L
- karburátor nový Sedr 136
- trysky 120/145, vzdušníky 200/140, difuzory sériové 22/24
- vzduchový filtr K&N
- elektrická nízkotlaká pumpa Facet
- upravená klika pro ložisko na mrkev
- odlehčený setrvačník
- odlehčená řemenice a předělaná na klínový řemen
- odlehčené ojnice a ventily jen minimálně
- snížená hlava o 0,6mm
- upravené sací a výfukové kanálky v hlavě a k tomu slícované sací potrubí
- vačka motor excel 265°/258°, větší zdvihy 6,5/6,3mm
- přesazený klínek pro správné časování vačky v bloku
- vůle ventilů za tepla 0,35/0,45mm
- svíčky NGK BCP6ES
- bezkontaktní rozdělovač Hanhart 9204 880 pro 136X s odpojenou podtlakovou regulací, předstih na volnoběh cca. 14°
- svody od hlavy 4 in 1 a celonerezový příčný tlumič nad příčku od Bohouše Krejčího
- svody našopované hliníkem, omotané páskou ThermoTec a natřené kovářským Alkytonem
- tlumič omotán páskou ThermoTec
- alternátor 70A z Fábie
- olej plná syntetika Q8 Formula 1 10W50
- palivo převážně 100 oktanový OMV Carrera/Shell V-Power
- blok natřený Galvinolem a 2 x Alkytonem
- sání a víko ventilů v komaxitu s broušeným logem
- téčka z mědi na zapojení vody do výhřevu sání
- vyztužené uchycení a tvrdé silentbloky uložení motoru
- v motorovém prostoru kompletně odstraněn plastizol

Převodovka: Je to 5q ze Škody 130L.

- stálý převod SP 4,22
- ocelová víka diferenciálu, zaslepený náhon tachometru
- olej Castrol manual EP 80W-90 API GL-4
- sériové odstupňování rychlostí

Interiér: Skoro série s normální L-kovou přístrojovkou, protože se mě líbí víc než GL/Rapid.

- volant OMP Corsica průměr 330mm
- logo Škoda na volantu made by TUNER a Pilot 105
- sedačky Sparco EVO I, držáky made by TUNER
- 3“ pásy OMP, navařené platle pro oka splňující FIA normy
- prodloužená a přihnutá k řidiči řadící páka s originál hlavicí
- Al pedály OMP, plynový pedál podložený pro vyrovnání s brzdovým
- přístrojový štít z Al potažený černou fólií, odstraněný tachometr, který nahradil budík na tlak oleje od firmy KMGY a kombinovaný digitální budík na teplotu vody a oleje od JF performance
- nad otáčkoměrem je 5 diod signalizace shift light od JF performance
- velurové koberce s logem Škoda vlastního návrhu by Newman
- zadní část kompletně zbavena tlumení (asfalt, plastizol)

Kufr:

- rozpěra mezi přední tlumiče a na ní navařený rošť držáku baterie
- duralový držák baterie + kufr s nejnutnějším nářadím, díly a klíčem na kola
- baterie Banner 44Ah

Technická data: Určitě všechny zajímá výkon motoru, rychlost a zrychlení auta. Všechny údaje jsou přesně změřené.

- výkon motoru 92HP
- točivý moment 122Nm viz. fotka grafu z brzdy
- maximální rychlost se současným SP 4,22 cca. 180km/h
- zrychlení 0 - 100km/h pod 10s
- hmotnost 870kg (plně vybavené auto s ½ benzínu v nádrži)

- nejrychlejší čas na autodromu Most
- 2:13,30 (sucho, 6°C, semislicky Toyo Proxes R888R střední směs)

Videa:

- zde je odkaz na video z autodromu Most
- všechna ostatní videa jsou dostupná na mém kanálu youtube

Žlutka 2016 autodrom Most 3. jízda (spolujezdec Karel)


Poděkování: Za vznik auta vděčím celé své rodině (moc mě mrzí, že se toho nedožil dědeček, který mě hodně pomáhal a fandil...), svojí milé a tolerantní přítelkyni Marušce, MATTESSovi, TUNERovi, Pilotovi 105, Zdanymu, krtovi, Hanušovi, U-Geenovi, Mildovi, Danovi, Jiříkovi, p. Opatrnému, p. Tomsovi, p. Procházkovi, p. Fridrichovi, p. Regnerovi a všem na které jsem zapomněl nebo nenapsal konkrétně. Moc děkuji!

FOTOGRAFOVÁNÍ

Mým dalším velkým koníčkem je fotografování. Používám zrcadlovku Nikon D90 s objektivy Nikkor 18-70mm/f3,5-4,5 a nebo Nikkor 35mm/f1,8. Fotím čistě pro zábavu a radost.

Zde je odkaz na mou práci: www.flickr.com/photos/101 666151@N06

Kontakt: tuner2@seznam.cz

Tuner#2 / Škoda 136L/A / Žlutka - komentáře:

08:27:01
14.02.2019
Vrba

-> MISCHO: pouzivaji se ruzne triggery, 36 a vice zub mivaji motory,kde je slozitejsi vstrikovani,pripadne vicevalcove motory 4+. Ciste pro zapalovani 4v motoru staci znat polohu uvratí.
10:12:54
13.02.2019
minno

-> MOLSO 12.02.19 21:55:27: Tak s tym nemam najmensi problem, IBM Thinkpad z r. 2005 so seriovym portom to isti1
07:47:49
13.02.2019
darabos

Ahojte, nemyslim si, ze funkcne je moja jednotka pred ignitechom, bolo to relativne rychlo navrhnute a hlavne som to robil sebe a nasledne z toho vznikol nejaky ten produkt, ale v poslednej dobe nejak nemam kapacitu na dalsi vyvoj, ani produkciu. :(
Soft je napisany na novsej platforme, takze je krajsi, lahsie ovladatelnejsi.
V plane som mal este soft pre Android pripojitelne cez OTG, mal som rozpracovane streetdyno a podobne, ale zatial to nevidim realne.

Vsetky jednotky spinaju kostru, vlastne nejakym tym koncovym stupnom v riadiacke nahradzas kladivko v rozdelovaci.
upraveno 2x, naposled 13.02.2019 09:25:19
04:23:39
13.02.2019
MISCHO

-> minno: co som cital tak rozdiel by mal v tom ze ignitech nema vstavany snimac tlaku v sacom potrubi. Ignitech ho ale vie tiez pouzit . Tak isto aj system snimacieho rotoru. Ignitech primarne pouziva rotor ktory urcuje iba hornu uvrat ak sa nemylim . Ale tiez ti vedia spravit verziu pre 36 zubovy rotor aj pre snimac TPS Cize +- rovnake co sa technickej stranky tyka.EDIT :este je mozne ze darabosova jednotka spina cievky +12V a ignitech ich spina kostrou
upraveno 1x, naposled 13.02.2019 04:29:29
23:33:19
12.02.2019
Vojťas

Co mam nahled do IT a jinych prostředí techniky tak musim rict ze si asi vyvojari mysli ze jak na pripojeni neni potrebna nejaka redukce neni to dost profi rozhrani 3

USBeckem pripojuju i lampicku, kdezto RS232 to je jina kava 3
22:24:44
12.02.2019
vinorak

Tak já teda nevím, ale na ignitech mi stačilo stáhnout software a koupit redukci z rs232 na USB za 200 a běží to.... Ale je pravda že k sobě do auta raci koupím slovenskou konkurenci 1
22:23:51
12.02.2019
Tuner#2

-> minno 12.02.19 18:49:27: Má to USBčko, takže snadno připojitelné, je k tomu pěkný a jednoduchý SW na ladění, údajně lepší snímání polohy kliky (jemnější/přesnější). Jinak je to více méně funkčně podobné.
21:55:27
12.02.2019
MOLSO

-> minno: minimálne v pripojovacom rozhraní kde nepotrebuješ žiadne debilné redukcie a emulátory.
19:25:41
12.02.2019
MVM

-> minno: Osobně jsem s těmi systémy nepracoval - toto je informace od člověka který ty zkušenosti má. Nejlíp porovnat popis systémů , z toho potom vyplývá kde má který přednosti.
18:49:27
12.02.2019
minno

-> MVM 12.02.19 10:16:26: A vedeli by sme aj pomenovať, v čom je vyspelejší a lepší než Ignitech?
12:28:56
12.02.2019
Tuner#2

-> Luky 12.02.19 11:26:09: To funguje i na hewlandu, Bohoušek už kdysi měl koncovku řadící páky s mikrospínačema. 4
11:55:31
12.02.2019
palinator

Stejně je zajímavý sledovat ten pokrok. Kdysi touhle dobou tudy chodil dráteník. Pak se objevila stopětka, která se časem proměnila ve 136. Pak tuto a tamto a ještě tohle do toho a nakonec z toho celou tou evolucí bude TSI. 3
11:26:09
12.02.2019
Luky

čidlo na řazení pro vynechání zápalů

Aha, takže pod stromeček bude krabička plná splašených koleček s tou divnou řadicí pákou co se umí kývat jen vpřed a vzad? 1 88
11:00:03
12.02.2019
Tuner#2

-> Sita 12.02.19 10:59:03: Pošlu večer na mail 4
10:59:03
12.02.2019
Sita

-> Tuner#2: Tak to zni dobre, ty vule na rozdelovaci diky rozvodum, pohonu a vlastni vuli by mi asi nechybely... Fakt se o tom neda jeste nikde vic docist?
10:17:40
12.02.2019
vhml

-> Tuner#2 12.02.19 09:58:22: co to vlastně komplet aktuálně stojí?
upraveno 1x, naposled 12.02.2019 10:17:57
10:16:26
12.02.2019
MVM

-> Sita: Základní info k pochopení fuknkce základního řízení zapalování v podstatě dostaneš na www.ignitech.cz Ale tady na tomhle motoru bude podobný systém od jinýho výrobce,je vyspělejší,v mnoha ohledech i lepší než ignitech.
09:58:22
12.02.2019
Tuner#2

-> Sita 12.02.19 09:44:55: Jsou různé varianty. Já to budu mít na MPI lištu, takže už žádný rozdělovač, cívka. Jde to i jako varianta BMM motoru, ale to se mě až tak nelíbí, pořád tam na distribuci zůstane rozdělovač, navíc MPi lišta by měla mít i lepší proudy. Podtlak jednotka umí ze sání, můžeš dopojit čidlo teploty vody, potenciometr na klapku, atd. To na motor, který téměř neustále jede v plném režimu a neřeším spotřebu mít nebudu, ale možností je spousta. Jde nastavit omezovač, zapojit launch control, čidlo na řazení pro vynechání zápalů, křivku ladit dle libosti...
09:44:55
12.02.2019
Sita

-> Tuner#2: Prectu si rad, protoze mi neni uplne jasny jak to je vymysleny s civkou, rozdelovacem, atd. Vidim tam trubicku na podtlak? Ma to i cidlo klepani motoru? Ale jako nechci otravovat, spis me napadlo, ze se to tady nekde resilo a ja to uplne prehlidl, to by me mrzelo...
Extreme Tyres