absence čidla klepání motoru - pouze záběh

prohledat
22 příspěvků (zobrazeno 1 až 22) od 04.12.2016 do 13.12.2016, založil/a zdeny10
řadit dle data
22:14:21
13.12.2016
zdeny10
-> Urbi:
Sloh byl psán pro upřesnění našich možností a seznámení čtenářů s úrovní motorsportu, kterému se věnujeme. Rádi bychom nic nepodcenili, ale berme v potaz, že hobbyautokross (kord Chodský čakan) přeci jen není republika. Samozřejmě protočení ojnic "naprázdno" na klice a též protočení samotné kliky v bloku "naprázdno" provedeme. S tím se samozřejmě počítá.
No uvidíme.....nějak to dopadne. Pečlivě složíme, uvidíme.
Každopádně znovu opakuji, že si cením rad a poznatků nejen tvých, ale i zbylých přispěvatelů u tohoto tématu
4
00:34:40
09.12.2016
Petr Urban
-> zdeny10: Prosimtě tvé slohové cvičení nevím jestli je pro všechny zajímavé... první 2/3 sis mohl zřejmě odpustit ... lepší je řešit věcně o co jde.
Neodsuzuji mikrometry, špatně jsi to pochopil, mám jich naopak plnou skříň a pravidelně je kalibruji mnohem přesnějšími etalonovými měřidly, ale mikrometr ti řekne jen rozměr čepu, nic o povrchu, jeho kvalitě ani o tom zda kllika běží v všech uloženích proti sobě v tolerančích mezích.
Dále z dalšího popisu chápu, že se staly zřejmě velké chyby na motoru. Sada nových ojnic Fabia stojí pár stovek a jsou přesné, nejsou nacyklované namáháním a jsou dostupné. Nedal bych do motoru cokoli o čem bych jen vzdáleně pochyboval. Do závodního motoru patří veškeré věci spodku nové, důvody jsou určitě jasné .4
Jak jsem už tady v minulosti psal, broušení klikovky je velmi náročný úkon na přesnost, kvalitu povrchu i provedení výběhů z broušené plochy, v česku bych dobrých brusičů klik napočítal na prstech maximálně dvou ruk. Do závodního motoru přebroušené klika nepatří, hotovo. Blok musí být perfektní... Samotnou kliku bych stáhl do nových pánví dobře namazaných olejem a musí se stažená absolutně lehce točit, po vydělání kliky po protočení musí být pánve nedotčené otěrem. Pokud tomu tak je, už to předesílá možný bezproblémový chod. To samé se všemi ojnicemi, zkusit je na stole na klice - stáhnout na předepsané Nm a párkrát se němi přes olej protočit a podívat se po rozdělání jak jsou na tom. Osobně bych však koupil novou kliku i ojnice, perfektně překontroloval dos. plochy pro pánve a skládal. Za chodu motoru bych určitě chtěl být informován o tlaku oleje a teplotě oleje a to né čínskými ani jinými nedůvěryhodnými přístroji.
23:32:35
08.12.2016
zdeny10
-> Urbi:
Ať už byl ten rozsáhlý příspěvek myšlen jakkoliv, třeba i hanlivě, já ho samozřejmě beru jako vysoce kvalitní popis celé problematiky, jsem za něj nesmírně rád a spoustu informací si z něj odnesu. Zkušeností mám mnohem méně než ty a určitě se s tebou nechci a nebudu v ničem přít. To by si odporovalo s mými dotazy, že? Přece se nebudu ptát, když bych všechno znal 6
Jen bych tě rád seznámil s našimi možnostmi a dejme tomu i schopnostmi. Taťka se v autech vrtá dá se říct už desítky let v rámci volného času, já se snažím též dlouhá léta schopnosti a um okoukávat a stavět na něm. Ale přiznám se, jsme "ryzí" opraváři, takže ložiska, poloosy, rozvody, těsnění pod hlavama, nejzákladnější repase motorů (v tomto příspěvku tedy hodně omílané šály a kroužky) výfuky, vyvařování různých karosářských dílů a jejich výměny, dejme tomu u starších aut nastavování ventilů, předstihů, odtrhů kladívek a takové ty základní údržbářské věci. Všechno dá se říct na koleni na dvorku u domu. Tím nechci naznačovat nic jiného, než to, že spoustu mechanických věci si dokážu představit nebo se minimálně dokážu zapojit do tématu, pokud se o takové problematice hovoří. Ale fyzikální záležitosti chodu motoru opravdu v malíku nemám a ať už disponujeme rozsáhlým spektrem odborné literatury, těžko si určitě záležitosti představím, když k tomu nemám "polopatické" vysvětlení, které jsi mi tady napsal ty.
Nešel bych do projektu stavby závodního auto, kdybych se pod autama od malička neválel. Samotného mi zarazilo, když na to taťka kývl, protože to byl opravdu velký krok do neznáma. Šli jsme do toho s tím, že seženem auto za pár korun, navaří se rám, seženou se nějaké jeté závodní komponenty a prostě se to zkusí. Neměli jsme v závodnickém světě absolutně žádné zkušenosti. Takže se sehnala NĚJAKÁ vačka, NĚJAKÝ karburátor po vzoru sk.A, vyleštěné sání, NĚJAKÝ otevřený výfuk, stály převod do převodovky 4,5, NĚJAKÁ závodní hlava a zkusilo se to. Hele, ono to fungovalo. Druhé housle jsem s tímto NÁHODNÝM setem určitě nehrál, ale přiznám se, že na špičku to zase nebylo. Každopádně spodek motoru byl sériový a měl najeto dle tachometru přes čtvrt milionu. Jelikož jsem byl hlupák, olej měnil né po dvou třech závodech, ale až po sezóně a k tomu jsem neimpregnoval vzduchový filtr, nemůžu se vlastně ani divit, že se ten motor máznul. Každopádně následovala výměna agregátu za jiný motor (už s klikou a písty z fábie tudíž 1.4), jiná vačka, jiný výfuk a asi největší přinos - jiná převodovka a závodilo se dál. Troufnu si říct, že i trochu rychleji. Ale to sem nepatří.
Chtěl bych reagovat na to, jak jsi psal o tolerancích kliky. Je mi jasné, že sebemenší defekt na její klice ať už na povrchu čepů nebo na její rovinnosti se logicky projeví na životnosti celého motoru. Ovšem jak ses přiznal, že ses dokonce dostal i na náš facebookovský profil PD Racing Team (za což jsme nesmírně vděční), tak tam je jsprávně uvedeno, že klika šla na výbrus. Pak by platilo MOŽNÁ to, co říkáš. Třeba nebyl defekt způsoben nečistotami a zacházením, ale opravdu "nekvalitní" klikou. Ovšem nechci tam zveřejňovat každou kravinu a tak, jak celá situace dopadla, už se tam neobjevilo. Renomovaná společnost, která se měla výbrusem kliky a proměřením ojnic zabývat, mi díly po čtyřech dlouhých měsících poslala zpět s tím, že výbrus kliky a GO ojnic u závodních motorů nedoporučuje z důvodu snížení životnosti komponentů. Takže mi poslali jinou kliku i jiné ojnice. údajně vytažené z motoru, kam se dával právě spodek z fábie a sériové díly tedy zůstaly na skladě. Opět jsme kliku proměřili v mnoha místech tebou odsuzovanými mikrometry a jeví se v mnohem lepší kondici než ta původní. Každopádně není na jednom čepu zničená, jako ta první 1 Sada ojnic bůhví.....když nic jiného, tak na nich nejsou křivé šrouby a spodní víka ojnic jdou na ně sundavat a nandavat asi tak jak by měli jít. Na té řekněme "mázlé ojnici" byly totiž lehce ohnuté ojniční šrouby a s největší pravděpodoností to odnesla i ojnice. Zaslaná sada ojnic žádnou újmu nevykazuje, takže půjde do auta také právě ona. Ve zkratce - eventuelní variantu "křivé kliky" a její následné zadření, které mi tenkrát potkalo, obejdeme tím, že jí vyřadíme a osadíme kliku jinou doufajíce nepoškozenou, rovnou.
Omlouvám se za své slohové cvičení, ale opakuji, že jednat ve dvou větách není můj styl, protože čtenáři nemohu řict vše, co bych potřeboval.
Ještě jednou tě Urbi moc děkuji za ten odborný příspěvek. Moc pro mě znamená. A mimochodem si také velice vážím toho, žes alespoň prolistoval ty naše stránky na facebooku. Moc díky
4 4
01:16:45
08.12.2016
Petr Urban
-> vhml: -> Eidy: Děkuji.
18:22:26
07.12.2016
Eidy
-> Petr Urban 07.12.16 14:48:02: Cybrďo, krásnej příspěvek jak víno. 4
15:00:02
07.12.2016
vhml
14:59:35
07.12.2016
Petr Urban
-> Mexican: přesně tak, souhlas.
14:48:02
07.12.2016
Petr Urban
-> zdeny10: Když jsi četl chytrou literaturu, asi tam nepsali že detonační hoření hrozí právě vlivem vysokého předstihu a né nízkého, tzn. položená otázka s tím zda k němu nedojde mi nedala smysl. Pokud se ten předstih opravdu sníží a vlastně dá se to zkusit ... stroboskop a za chodu čiddlo oddělat z motoru a pak třeba i z konektoru, mít motor vytočený na cca 3 - 4 tis. konstatní ot., na volnoběh pochybuji že bude změna, tak by k němu za normálních okolností dojít nemělo.

A zřejmě máš na funkci asi nějakou špatnou představu : "detonační hoření v hlavě"
Hoření probíhá v kulových vlnoplochách od zapálení směsi svíčkou rychlostí cca 25-35 m/s postupně celým prostorem nad pístem a nejen v hlavě a tato rychlost závisí na stlačení směsi (vliv kompresního poměru a hlavně vliv dynamické komprese do které se promítá i otevření/zavření ventilu a plnící účinnost motoru v daných ot.), promísení směsi, bohatosti atd. Tlak rozpínaící plynů od zapálení tlačí na píst dolů do doby otevření výf. ventilu. Pokud zažehneš dříve, hrozí že s rychlým nárůstem tlaku a teploty těsně kolem HU či za ní směs neprohořívá dále v kulových vlnoplochách, ale dojde dá se říct k explozivnímu hoření, které má rychlost mnohonásobně vyšší, např. kolem 500 m/s, to má typický zvuk, který je velmi často zaměnován celá desetiletí za zvuk ventilů - ty buď ale slyšet jdou nebo nejdou, né že se v kopci ozvou pod zátěží :D Tzn. pokud by jsi to na sériovém motoru s tichým výfukem zajížděl, už by jsi sám zřejmě velmi dobře uslyšel při prudčím přidání že to zacvrliká a víš že je předstih moc vysoký. Toto detonační hoření může poškozovat těsnění, píst, spal. prostor i ventily, v konečném důsledku i uložení ojnice a kliky tvrdým rázem v HU a je jednou z nejčastějších poruch závodních motorů vůbec, tedy velký předstih či nesprávně seřízená směs, která má pak za následek zase mnohem větší citlivost na předstih, nehledě na přehřívání kompresního prostoru nebo naopak jeho zakarbonování vlivem velké bohatosti.

Podstatné ale je, že to co chceš udělat s tím zajíždět pouze spodku je tak neskutečně promarněný čas úplně ničím, že se to dá považovat s prominutím za holý nesmysl. Když jsi nehonoval válce, není téměř co zajíždět...kruhy si sednou velmi rychle. Šálky pokud jsou originální, blok není poškozený a klika není vydřená a neháže, se nemají za chodu absolutně dotýkat žádnou částí klikové hřídele vyjma startu a doběhu motoru a zase by jsi našel v chytré literatuře, že se jedná o hydrostatické mazání - google obrázky :). Tedy jaké zajíždění, když správně za chodu se pánev ničeho nedotýká? Pokud ano, je něco moc zle a vše tady popisuji, kde by problém mohl být. Na
FB jsem viděl nějaké komenty jak se Vám snad poškodil spodek motoru na klice - zadření na klice?
To může mít ale právě vliv výše zmíněné tolerance kliky - souosost uložení - kontrola v hrotech na stavu k tomu určeném, povrch uložení kliky, uchycení pánví v bloku a absolutně perfektní čistý povrch do kterého se pánve vkládají - to jsou statické věci velmi rychle zkontrolovatelné - jako změření průměru ložisek kliky Vám řekne akorád zda to není už zcela mimo místu, ale je nutné zkontrolovat ze všech stran stejnorodý nenarušený hladký povrch kliky, který má také předepsanou drsnost, to samé s pánvemi a prostorem do kterých se vkládájí atd. A pak je další věc, perfektní umazání motoru za jeho chodu, tzn. tlak oleje, kvalita oleje, teplota oleje !
Jestli sis myslel že oddálíš možnou poruchu, zadírání na pánvích jak jsem s FB komentů Vašeho pdracingteam pochopil, tím že to snad budeš dlouze zajíždět, bohužel jseš na velkém omylu a pokud neodstraníš hlavní příčinu selhání, čeká tě možná stejný osud znova.
Vybírej si opravdově užitečnou literaturu a věř jí a snaž se jí pochopit, motor funguje tak jak funguje a né tak, jak si to kolikrát představujeme mylně my.

Já jsem měl a mám o určitých prvcích motoru, hlavně naplnění motoru v vys. ot. také své představy, které jsou mi postupem času vyvraceny a prostě musím to přijmout, že to co jsem dělal mohla být špatná doměnka a musím se soustředit na novou mnohem věrohodnější podloženou lepšími argumenty, fakty a nemohu si tvrdošíjně stát za jedním ... bohužel chybovat je lidské a tady na virtu jsou jedinci - zákeřní lidé co toto neodpouští a vyloženě čekají až se budou moc někomu za jeho chybu vysmát.

Popis k zajetí, který je potřeba až při plné repasi máš, nic o kilometrech nepíši...
upraveno 1x, naposled 07.12.2016 14:55:47
08:49:08
07.12.2016
Mexican
Ověřený to nemam, ale myslim si, že při ježdění s odpojenym čidlem klepání, bude malý předstih zapalování, tudíž žádný výkon, větší spotřeba, černý svíčky, všude saze a možná bych se bál o katalyzátor.
08:11:18
07.12.2016
Mexican
Normálně bych to zajel komplet, ale kdybych si to chtěl takhle komplikovat, tak bych tam to čidlo prostě narouboval.
22:53:24
06.12.2016
zdeny10
-> zdeny10:
oprava.....zmínil jsem čidlo otáček. To byla samozřejmě chyba. Jednáme o čidle KLEPÁNÍ. Omlouvám se 4
22:51:29
06.12.2016
zdeny10
-> Urbi:
Díky moc.....opravdu si moc vážím takových rozsáhlých věcných odpovědí.
Opravdu se jedná o polorerepas (klika se nebrousila - dlr mikrometru OK a vložky se nehonovaly - dle dutinoměru taky v toleranci). Zvažuji tedy i variantu motor nezajíždět vůbec. Ovšem neříkám, že mi to nehryže svědomí. Když už mám takové odborné popisy správného záběhu motoru, pár stovek kilometrů bych přeci jen s tím blokem najezdil. Neříkám tisíce.....opravdu to vidím na cca. 500km a dost. Ale jak říkám - dojít k tomu záběhu může a také nemusí, když říkáte, že to bezpodmínečně nutné není 6
Každopádně vraťme se k tomu čidlu. Když by se motor zajížděl, samozřejmě bych to rád dělal v tom spektru otáček, které píšete. Ovšem vytočí se poslušně do takového spektra motor, který nemá zapojené čidlo otáček? Cyhtrá literatura tvrdí, že nefunkční čidlo klepání se vyznačuje rapidním poklesem předstihu až o 15 stupňů? Nebude docházet k detonačnímu hoření v hlavě nebo k jiné "lapálii" která by mohla nějakému komponentu uškodit? Nevím, jen spekuluji nahlas. Další věc je - čidlo nebude zničené, nefunkční. Bude JEN odpojené. Je to totéž?
Jak sami říkáte, řeším asi zbytečné banality. Ale já mám prostě rád ve věcech pořádek 3
Ať už víte nebo nevíte, jak se to čidlo klepání chová, jsem rád za veškeré rady a poznatky, které jste mi sem napsali 4
19:24:55
05.12.2016
castrol
-> MOLSO: 47
18:42:05
05.12.2016
MOLSO
-> minno: treba zabehnut ako k*k*t aby aj motor potom jazdil tak isto 40
09:57:47
05.12.2016
minno
Škodovka - počítací stroj
1
23:58:22
04.12.2016
Petr Urban
-> zdeny10: Jestli ti mohu z zkušenosti poradit, protože vím jak je obtížné závodní motor zajet... není kde a kdy lítat takové kilometry, jenže ono není ani důvod. Motor aby mohl jet naplno potřebuje méně času než je v všeobecném povědomí. Pokud mohu radit, kup si na záběh Millers CRO, který záběh motoru výrazně zkrátí, najeď 5 motohodin tak, aby motor byl v 1/3 až 2/3 max. kroutícího momentu, tedy cca do půl plynu a ať se mu mění otáčky, ale takové ot., kde už vačka má normální chod ... např. 3.5 - 5 tis. ot. nejlépe do kopce stále přidávat a povolovat,tedy samovolně nechat ot. padat a zase přidat k 5 tis. Bedlivě sleduj teplotu vody a oleje, obojí je lepší držet kolem 80c, tedy v tomto počasí bez olej.chladiče, také sledovat tlak oleje. Po 5ti motohodinách v zátěži vypustit olej, nejlépe sundat vanu a vymít ji dobře od jemně nabroušeného šmíru z vložek válců, pokud jím byl obnoven honovací kříž. Složit, nový závodní olej a můžeš jít závodit. První závody bych absolvoval s sníženým předstihem oproti standartu a nevytacel více jak těch 6.5, motor se po cca 100 ostrých km povolí a už můžeš jezdit zcela naplno jak si zvyklí.
PS : Předminulý rok jsem na rally Jeseník doskladal motor 3 dny před závody, zajel ho na obyčejný minerál 50km a hned od první RZ šel nadoraz a to byl hodně ostrý motor s kompresí... Nyní po 2 letech rally sprint série má všude tlaky 15 bar a je mechanicky zcela ok. Také jsem byl na rozpacích tehdy, ale zřejmě k tomu nejsou oprávněné důvody. Naopak si myslím, že to ostré zacházení mu pomohlo a né naopak. Pokud jsi navíc nehonoval znovu válce, tak tady o nějakém zajíždění nemusí být ani řeč... to je polorepas a sedlý je to prakticky hned. Opravdu přehnané obavy. Nepřidělávej si starosti kde nejsou.
21:20:22
04.12.2016
MVM
-> zdeny10: Ale houby.. Tak jsem to "zajižděl" letos v srpnu. Sežeňte auto s karbcem (120/Favorita) na značkách ,podle toho kde máte motor. Kažej den si zablbnete hodinu a půl a do týdne máte zajeto 1
21:04:32
04.12.2016
zdeny10
-> MVM:
teď jsi uhodil hřebíček přesně na hlavičku. 500km na 3000 až 4000 otáček a pak točit i víc. No jo, ale 500km závodit ve 4000 otáčkách......to by bylo asi hodně na "srdíčko" 3 Takový kilometry nenalítam ani za sezónu. Ale plně tě rozumím, jak to myslíš 6
20:19:54
04.12.2016
MVM
-> zdeny10: Točit motor ale hodinu na heveru je dle (nejen) mýho názoru spíše horší. Motor potřebuje zátěž zvyšujícím se momentem na klice.. tzn jelikož mívá závodní motor k dispozici i zkrácenou převodovku - je záběh jízdou v konkrétním právě nejlepší varianta. Střídání jízdních režimů (dle vačky) od 3-4 tis otáček na prohřátém motoru, od nějakých 400km klidně vytáčet k 5tis.. Jde spíš o zacházení s plynem a o citu pro motor,musí se chítit/vytáčet volně,přirozeně,nenuceně.
20:09:34
04.12.2016
zdeny10
-> MVM:
i takto jsme uvažovali.....klika se nakonec ani nebrousila (vůle dle mikrometru OK. takže by to bylo zbytečné), písty též v toleranci. Takže opravdu jen nové "šály" a kroužky. Pojem nízké otáčky jsem samozřejmě myslel obrazně. Při závodech točím pořád mezi 4000 a 6500. Na ten záběh bych volil spektrum kolem 3000. Jak říkáš, aby to nebyl "lenoch". Každopádně díky za názor. Ostatní kluci nechávaj běžet auto na heverech hodinu a je to PRÝ zaběhnutý. Z toho já mám takovej přirozenej respekt, když vezmu v úvahu, že v minulosti býval záběh (i sériového motoru) po GO absolutním standartem.
Ještě jednou díky moc za věcný názor. I z něho budu čerpat.
19:57:37
04.12.2016
MVM
-> zdeny10 04.12.16 19:30:48: Ahoj kluku,
Vím že neodpovídám na dotaz snímače klepání.. Ale co se "záběhu" spodku vašeho motoru týká - a myšlenka přestrojení všeho ostrýho po zajetí zpět do závodního - to je zbytečná a ničemu neprospěšná práce a úsilí. Těm spodním komponentům pokud se budem bavit o jeté klice a pouze nových pánvích plně dostačuje bezvadný tlak oleje a jeho čistota. Obecně správně složený motor nepotřebuje zásadní dlouhý zabíhání v nízkých otáčkách. Jediné co je potřeba dodržet je zatížení a klidně vysoké otáčky 4 U pístů a kroužků je třeba abys se do nich opřel expanzní tlak.. Takže motor složit a jezdit .. hlavně vytáčet ať není lenoch.
19:30:48
04.12.2016
zdeny10
Ahoj kluci,
o čidle klepání motoru a jeho funkci jsem si lecos přečetl v literatuře, lecos i tady v různých tématech. Chci tím říct, že nejsem z těch, co by si před napsáním příspěvku nepročetli témata, které tady někdo před nimi už založil :)
Ale můj dotaz je přeci jen trošku specifičtější. Děláme GO závodního motoru (klasický blok 1.3) a měli jsme myšlenku "spodek" motoru po výměně pánví a pístních kroužků nechat "zajet" v nižších, než "závodních" otáčkách, aby si sedl. Jelikož mám i Felicii na denní ježdění, napadlo nás motor nastrojit místo motoru, který je v sériovém autě teď. Závodního na tom spodku motoru nic není. Vše je sériové, maximálně vačku si přehodím. Hlavu mám rezervní také sériovou takže ani v ní problém nebude. Všechno ostatní přestrojíme ze sériového motoru. Tudíž by neměl být v žádném komponentu problém. Ovšem dnes jsme si uvědomili, že "závodní" blok je BMM a moje sériová Felicie je MPI. Takže tam přeci jen jeden problém je, a to ČIDLO KLEPÁNÍ. BMM ho samozřejmě nemá :(
A tak se ptám.....je to pro chod motoru zásadní problém, když budeme uvažovat, že takto najezdím dejme tomu 2000km? Nejde mi o vyšší spotřebu, nejde mi o nižší výkon. Prioritně chci, aby si motor sedl a půjde zase ven. Jediné, co by mi mrzelo, kdybych díky absenci čidla klepání motoru něco zbytečně zničil. V knížce jsem vyčetl, že nefunkční čidlo poníží celkem rapidně předstih a uživatel to pozná na výše zmíněné vyšší spotřebě a poklesem výkonu. Ale to, jak jsem psal, jsem ochoten obětovat.
Poradíte mi, třeba i ze zkušeností, zda-li lze tuto přestavbu realizovat a co mám s "volně plandacím" čidlem udělat?
Předem děkuji za odpověď.
Zdeny
Extreme Tyres