stránky o vozech Škoda 105-136, Rapid, Garde a jejich předchůdcích

Úpravy rozdělovačů, odladění motoru

navigace: [ komentáře ] [ hodnocení ] [ text ] [ fotky ]

obrázky [29]:

Text:

- Nabízím úpravy rozdělovačů Pal, nově Hanhart kontaktní i bezkontaktní, po domluvě i Bosch pro motory s KP 9,5+ či vačkovými hřídely 265, 280, 300 st. a jiné
- úprava rozdělovače se týká změnění charakteristiky zapalovací křivky odstředivé regulace (případně i podtlakové) k dané vačce a KP, případně i systému plnění - weber - horizontal/vertikal, Jikov SEDR apod.
- při použití bezkontaktních rozdělovačů je výhodou větší intenzita jiskry, ale problém se zpožděním signálu konstrukcí ETZ modulu a indukčního snímání v rozdělovači, na orig. třech modulech Pal odměřeno zpoždění předstihu, např. předstih v 4500 ot. 35st., v 5000 ot. jen 31-32 a v 5500 jen 28-29 st., proto tento systém nedoporučuji na úpravené motory a vačky s otevřením 280st. a více, kde právě požadujeme výkon v těch nejvyšších ot. Je jisté, že pokud nám půjde předstih ve vys. ot. dolů, půjde tak i výkon motoru. Nově tento problém umím naladěním rozdělovače znažně eliminovat až do 5500 až 6000ot.
- problematikou zapalovací soustavy a úpravu charakteristiky rozdělovače se zabývám již delší dobu, čerpám nejen z vlastních zkušeností s mnoha vačkami a motory na které sem rozdělovače dělal (odlaďoval). Úpravy konzultuji s mnoha úpravci od kterých mám zpětnou vazbu z měření na přímé motorové brzdě.

- Proč úpravu dělat a na jaký motor ?
- pokud zde mohu dát odkaz (případně na výzvu admin.odstraním), tak dobré základní informace o celkové funkčnosti motoru je na techwebu Teorie motorů 1.-5. skoda.panda.cz/clanek.php 3?id=387 a dále také vřele doporučuji všem co chtějí něco vědět o problematice zvyšování výkonu knihu "Motory závodních automobilů" od Julius Mackerle : www.ulozto.cz/hledej?q=mo tory+z%C3%A1vodn%C3%ADch+a utomobil%C5%AF V ní se také hned ze začátku dozvíte jak velký vliv zapalovací soustava má, oproti ostatním někdy velice drahým úpravám na motoru je z mého pohledu dosti zanedbávanou složkou.
- základní poznatky vlastními slovy : Každý motor potřebuje zapalovat směs v ten nejlepší okamžik pro využití veškerého potenciálu přivedené směsi do válců a využití tak co největšího tlaku na píst - výkon. Základní je rychlost hoření směsi která činí 15 – 25 m/s (detonační spalování až 500m/s), takže se vzrůstajícími otáčkami potřebuje teoreticky směs zapalovat stále dříve, aby palivo stihlo prohořet v správný okamžik a využili jsme co největšího tlaku na píst, ale jeho hoření a rychlost, tedy požadavek na zapálení směsi je dále ovlivněn faktory : tvar spalovacího prostoru - umístění svíčky,antidetonační štěrbin, systém směšování směsi a jejího vedení do spal. prostoru - sací trakt (s tím úzce spojeno províření směsi které se mění v závilosti na otáčkách a teplotách), vyplachování motoru, kompresní poměr a vačkový hřídel. Poslední dvě věci se nám na potřebě zapálit směs v jinou dobu podílí nejvíce - ty většinou měníme, tudíž požadavky základní zapalovací křivky (charakteristiky) jsou jiné, tyto věci nejlépe řeší komplexní elektronický systém na dnešních motorech, kterému jsou přiváděny hodnoty nejen otáček motoru jako u rozdělovače., ale info o teplotě nas.vzduchu,jeho hmotnosti, zahřátí motoru, úhlu otevření škrtící klapky (či podtlakový snímač v sání), čidlo klepání atd.
- není tedy možné s rozdělovačem nikdy dosáhnout ideálních výsledků v každém režimu jízdy motoru, proto tedy aspoň základní křivka dle otáček motoru by měla co nejvíce splňovat jeho změněné požadavky dle úprav, pokud změníme KP a vačku, která kvůli většímu překrytí sacího a vyf. ventilu a jinému časování potřebuje směs v nejnižších otáčkách zapalovat dříve, potřebuje směs zapalovat dříve. Od středních otáček až po nejvyšší díky většímu KP, lepšímu výplachu a províření směsi, potřebujeme zase zapalovat směs později oproti neupravenému motoru s nízkým KP. Pokud směs zapálíme dříve než je potřeba, spalování může začít probíhat detonačně, (cvrlikání - často špatně nazývané klepání ventilů), místo prohořívání směsi do 30m/s, hoří explozivně rychlostí až 500m/s, které nám nejen působí proti pohybu pístu, ale také může poškozovat motor - uložení kliky, čep apod. a v nejhorším případě zníčení pístu, viz. fotka pístu v článku, písty Fab. jsou mnohem náchylnější k detonacím a často kvůli jízdě s detonacemi praskají
- nejčastější problémy s "ostrou" vačkou: špatně udržitelný volnoběh, detonace a špatný průběh výkonu napříč otáčkami - motor táhne jen v určitém spektru, toto lze vyřešit (né zcela perfektně pro výše popsanou náročnost správného okamžiku zapálení, kterou zaručí jen komplexní elektronický systém u nových aut-řídící jednotka) změnou regulace rozdělovače, kterou vám nabízím


- Co dostanete ?
- vyčištěný rozdělovač s upravenou odstředivou regulací (případně podtlakovou - jen pro vačky do 265, nad 265 regulace zrušena) dle inforamcí o motoru nebo dle hodnot či zap. křivky kterou dodáte
- vymezeny axiální (v ose) vůle na rozdělovači, radiální (boční) mohu zařídit dle domluvy např. u dražších rozdělovačů typu bosch
- na požádání možnost vybavení rozdělovače kontatky Bosch, které jsou vhodnější pro vys. ot., prodloužená životnost, menší opotřebení vačky a větší proudová zátížitelnost např. při použití cívky Bosch a jiné
- po domluvě vyměnění nových orig. dílů od hanhart - kontakty, palec, víko, spodní spojka vč.kaleného kolíku, krytka pod víko atd., pružinky odstř. regulace jsou vyměněné vždy
- informace o rozdělovači, jak jej nastavit a udržovat, při osobním setkání nastavení ve voze


- Jaký rozdělovač na úpravu poslat ?
- jaký si pošlete na úpravu, v takové kvalitě-přesnosti zapalování bude, mnoho věcí je opravitelných a i přesnost zlepšuji, veškeré nedostatky vyřešit nelze - to jest radiální vůli v ose či opotřebenou vačku. Doporučuji koupit od hanhartu rozdělovač nový (už jen doprodej skladů, nevyrábí se) nebo mám ještě pár nových originál PAL - na dotaz
- kritéria pro starší rozdělovač : neměl by mít "znatelnou" radiální vůli - vzít pevně hřídel shora do ruky (tam kde byl palec) a nesmí mít vůli do boku vůči tělu rozdělovače, nejlépe zatlačit osu proti otevřeným kontaktům, pokud se budou od sebe vzdalovat o více jak cca 0,1mm už to není použitelné, povrch vačky by neměl být opotřeben, disponuji nějakou zásobou dílů, případnou špatnou věc mohu dát z vlastních zásob dle domluvy, ale radiální vůli mít rozdělovač nesmí, to vidím jako zásadní pro přesnost zapal.

- Doporučené příslušenství k správné funkčnosti zapalovací soustavy:
- nové uhlíkové kabely : Tesla, Bosch, NGK
- nové svíčky NGK či Bosch apod. pro změněné požadavky motoru, mohu doporučit
- lepší zapalovací cívka, např. Bosch - mohu zajistit na požádání.

- Dále nabízím:
- slícování sacích kanálů s hlavou, nejen orig. 136 či favorit, ale i weber, zakolíkování sání a vybroušení, šla by upravit i celá hlava, ale pro časovou náročnost toto nedělám
- možnost odladění správné směsi upravenému motoru (změny trysek,vzdušníků, injektrou atd. na Jikov karburátorech) či doporučení na změnu u karb. weber apod. (nenávratné zvětšení trysek na místě) dle lambda AEM s bosch sondou viz. foto. Stačí navařit 15mm mezikruží s vnitřním závitem M18x1,5 v místě spojení všech větví svodů, ne na konci výfuku. Navaření mnou dodaného mezikruží mohu zajistit na počkání a je možné jít ihned odladit. Měření bude probíhat přímo za jízdy a tím je zajištěna co největší objektivita hodnot složení směsi přímo v provozu za všech režimů provozu motoru, tato metoda se mi osvědčila nejen na několika replikách 130RS i závodních motorech, nejlepších výsledků ale dosáhnete při odladění na motor. brzdě s správnou diagnostickou výbavou, toto by po domluvě také neměl být problém

- Recenze:
- skoda-virt.cz/cz/.../3477 -koko-koko - videa v kartě u auta ! ladění webrů dle lambda, lícování kanálu s hlavou i webry, 2 kontaktní rozdělovače s Bosch výbavou a Bosch cívkou
- desítky zdejších členů bez reklamací, většinou však hobby i profi závodníci nenacházející se na tomto protálu
- 130HP v 8000ot. ; 160 Nm na áčkovém motoru s karb. LEKR a litinovými svody s upraveným Bosch rozdělovačem


- KONTAKT a zasílací adresa rozdělovačů :
- Petr Urban, Fr. Ondrůška 1532, Bystřice pod Hostýnem 76861 (okres Kroměříž), tel. 739 675 149
- pro více info o úpravě a případné otázky rozsáhlejšího typu prosím volejte na tel., denně tu hodiny odepisuji vysvětlení k otázkám a nezbývá pak čas na pracovní věci, děkuji za pochopení
hodnocení článku:

info:

Správce článku: Urbi
Založeno: 15.03.12 16:06   Poslední změna: 23.02.14 10:11

Úpravy rozdělovačů, odladění motoru - komentáře:

10:00:50
10.09.2013
Urbi

-> Vinetou: Ano, vždyť je to nahoře napsané v první větě. Důležité není jen k jaké vačce, ale hlavně vačka vs. KP + plnění/vyplachování motoru - to jsou informce s kterými pak pracuji při úpravě. Máš sz.

Lepší je vždy psát soukromou zprávu, email nebo volat na uvedený tel.
06:48:58
10.09.2013
Vinetou

Ahoj,uměl bys upravit rozdělovač k 280 vačce? Kolik je cena?
21:10:48
29.06.2013
prcin

maximální spokojenost, profesionální práce a výborný výsledek. 100 % :)
19:45:28
23.06.2013
Urbi

-> Star LC20: -> Saimon: Děkuji.
-> RomanTyle: Info bych právě potřeboval já, do jakých vozů toto původně patřilo. Já mám jen info o jeho křivce co jsem si odměřil a nevím zda je to věkěm nebo už něčím zásahem, ale není to žádný zázrak.
09:05:13
01.05.2013
Saimon

Mozem len doporučit4 Moc velka spokojnost
16:38:47
24.04.2013
RomanTyle

060 tak jak má urbi ve fotu
22:27:15
23.04.2013
minno

-> RomanTyle: 060? Nie náhodou 860?
21:36:45
23.04.2013
RomanTyle

Chtěl jsem se zeptat na bez podtlakový rozdělovač 060 na nějaké to bližší info.
11:23:32
07.04.2013
Star LC20

Urbiho práci můžu jen doporučit, mám od něj upravenej bezkontakt, prostě spokojenost. 246
17:18:15
09.07.2012
Mates

Doporučuji, parádní práce ani jsem dlouho nečekal všem doporučuji 4 4 . Nejspíš si nechám udělat další rozdělovač.
13:59:17
07.06.2012
U-Geen

-> Urbi: to abych zacal vymahat podil :))
01:19:16
07.06.2012
Nepér

Tyjo, ty jsi to nějak rozjel, koukám 6
06:59:38
01.06.2012
Urbi

-> tami: Děkuji! Ano opravdu náročné to je, někdy na celý den se starým rozdělovačem v špatném stavu. Ti kterým jsem pak poslal hotový produkt, ví jak to pak vypadá a funguje.
05:40:08
31.05.2012
tami

Měl jsem tu možnost,a sledoval Urbiho při práci na mém rozdělovači,výborná práce, každý díl rozdělovače je pečlivě namontován a otestován,kompletace a samotné doladění na motoru super.Musím říct výborná ,a časově náročná práce
20:58:10
28.04.2012
Chali

I já doporučím,perfektní práce.
20:37:37
28.04.2012
Evž@

Můžu doporučit tohoto člověka ať už jen na repasi sériového rozdělovače nebo na kompletní úpravu pro závodní motor.Mám od něj rozdělovač a funguje perfektně.
14:03:25
02.04.2012
Urbi

Všichni kdo mi posíláte rozdělovče, prosím dejte do krabice lístek kde je váš nick,email a tel., k jaké vačce, kompresi a jakému karburátoru to mám ladit, mám těch rozdělovačů doma tolik, že se ztrácím... pro koho jsou.
upraveno 1x, naposled 05.04.2012 21:25:40
09:41:18
02.04.2012
Fávo forever

Před nějakou dobou jsem poslal svůj eR rozdělovač na překontrolování Urbimu. Práci odvedl opravdu pěknou, komunikace byla též výborná. Vysvětlil mi, co vše bylo ještě potřeba opravit a následně rozdělovač odzkoušel a seřídil na stolici.
Momentálně mám rozdělovač doma a čeká mě testování v jiném voze, abych mohl svoje hodnocení více rozvést. 6
upraveno 1x, naposled 03.04.2012 22:13:35
02:47:29
29.03.2012
Urbi

-> Vít Heřman: Teď sem jeden dělal, ale nadšený sem z toho nebyl, nemám na to díly, ani nejsou k dostání jako na velké rozdělovače a je zde možnost ještě mnohem větších vůlí a nepřesností než u emkového rozdělovače. Prosím využij tel. v článku pro podrobnější info.
16:41:48
27.03.2012
dragon_cb_cz

-> Urbi: Co otestování a repasi staršího (konkrétně eRkového) rozdělovače, zvládnul bys? Nějaké díly bych případně dodal (těleso, případně i hřídelku atd) - jde mi spíš o zachování hodnot regulace eRkového rozdělovače.
11:44:23
26.03.2012
havlik

hele máte někdo tušení co je tohle za rozdělovač 9204 882 Felicie 50 kW (karburátor) 004-026-253 ?
12:51:49
21.03.2012
Urbi

-> vhml: Jo vlastně, já to LPG přehlídl. To ano, to máš pravdu, takže zde klidně těch 14 st. a větší KP bez problémů.
11:40:50
21.03.2012
vhml

-> Urbi: ale používá LPG, takže je výhodný jít s KP a předstihem o hodně vejš
upraveno 1x, naposled 21.03.2012 11:41:06
02:02:28
21.03.2012
Urbi

-> Gemini: KP má dostačující, k takové vačce není nutno to nikam přehnaně hnát. Vrba jezdí tuto vačku na seriový KP a jak mu to šlape, navíc s kontaktním rozdělovačem 11st. vlastního odladění. 10st. u bezkontaktu je málo, protože bezkontakty mají výše popsané zpoždění, ale u kontaktního je to akorád, samozřejmě s urpavenou regulací.
15:34:38
20.03.2012
Gemini

-> Jarda: mas maly kompresny pomer na tu vacku a potrebujes vyssi predzapal......pouzi rozdelovac s 14 stup odstredivou regulaciou
00:33:36
19.03.2012
Urbi

-> Jarda: Ano šlo. Obecně ostré vačky jedou více nahoře, ale úprava trochu zlepší průběh i dole. Otázkou může být také naladění sacího či výfukové traktu. Rozdělovač typ 880 co máš, dej na své druhé popsané auto, tam taková křivka bude dostatečná a je zde předpoklad že nebudeš denně potřebovat výkon za 5000 ot. Pokud ale chceš využívat potenciál vačky a celkově motoru ve vys. ot., je třeba asi přejit na kontaktní zapalování, doplněné lepší cívkou či kupříkladu jiný systém co je ve vývoji a je popsán v článku, ale to ještě chvíli potrvá. Více do zpráv. nebo nejlépe na telefon, který sem přidal do tématu. Denně se tady totiž snažím obětavě vysvětlovat do zpráv co a jak a půl dne u toho sedávat nemohu, mám teď opravdu moc práce a po telefonu to vyřídíme osobněji a rychleji 4
upraveno 2x, naposled 19.03.2012 08:17:59
20:04:49
18.03.2012
Jarda

-> Urbi: ahoj stavel jsem si motor 1.4, mam vacku 265 chovanec , hlavu serii 136BMM jen snizenou o 0,3 mm a rozdelovac tam mam 880 hanart, je to na LPG a zakladni predstih 10°
prijde mi, ze se tomu nechce dole, zacina jet nekde na 3500/min. myslis, ze by to slo doladit rozdelovacem, casem bych rad udelal hlavu se sanim a taky svody 4-1

v rapidu mam neco podobneho, ale ted rozdelovac serii 860 a vacku 254 feldu nabrousenou na favoritacke vacce, takze klinek je na puvodnim miste narozdil od te strikackove (s rozdelovacem 880 to jelo trochu lip) ale i tak to zacina jet nekde na 2500/min., coz mi vyhovuje vic...
dekuji za odpoved

p.s. vrtaky byvaji zakalene cele - casto je videt vpich na valcové části - měření tvrdosti rockwellem
upraveno 1x, naposled 18.03.2012 22:26:36
21:12:15
16.03.2012
koko

-> vsichni: práci tohoto člověka mohu doporučit, tento upravený rozdělovač od něj mám a původní detonace po výměně rozdělovače zmizly, tak sem si hned objednal druhý do zásoby. Na brzdě ještě přínos nezměřen, ale po odbrždění mohu protokol dodat.
17:48:07
16.03.2012
Urbi

-> peppa: Ano,upravím bez problémů. Pokud sis přečetl celý článek, doufám že chápeš, že s ETZ systémem budeš za 5000ot. ztrácet určitou část výkonu klesajícím předstihem, kolik to může činit oměřené nemám, ale pocitově to jde v autě znát, takže to asi nebude úplně zanedbatelné. Klidně mi jej pošli, upravím.
upraveno 1x, naposled 16.03.2012 20:33:10
16:03:30
16.03.2012
Vrba

-> vhml: Porovnával jsem pouze intezitu jiskry seriového a nového zapalování v otáckách cca do 5500.Zkoušel jsem co nejdelší vzduchovou mezeru,kterou cívka jeste prorazí.Tu jsem nastavil ve stacionárnim rezimu a pak zvysoval otáčky.U seriové cívky jiskra zanikla cca kolem 4000 otaček.U modulu BMM jiskra prorazila cca dvojnásobnou vzduchovou mezeru až do nejvyšších otáček. Subjektivní pocit na autě je znatelný spíše u studeného motoru a v nízkých otáčkách. Zdá se že původní zapalovaní i přes slabší jiskru ještě dokázalo dobře fungovat i v nejvyších otáčkách mého motoru. Celková kultura chodu motoru se se silnější jiskrou zlepšila a nyní sleduju jak se projeví na spotřebě.Cívku bez odporu jsem nezkoušel. Místo modulu BMM by se dala použít i cívka z favorita s menší indukčností.Vyžaduje ovšem maličko složitější obvod pro její řízení. ETZ použít nejde pro svou pomalost.
upraveno 1x, naposled 16.03.2012 16:04:35
15:12:52
16.03.2012
peppa

mám dotaz, mam 14mpi vačka 300 kp 11:1 nový rozdělovač 880 dokážeš ho upravit tak abych měl lepší spekrum otáček bez toho aby auto muselo k tobě?
13:02:30
16.03.2012
vhml

-> Urbi: jo, u ,,sériovýho" motor v castecnym zatizeni bude prinos urcite. Zkoušeli jste to porovnávat s ,,předřadnou" cívkou zapojenou bez odporu?
12:05:50
16.03.2012
Urbi

-> vhml: Vrba zas tak moc závodní motor nemá, ani přespříliš bohatou směs, takže zatím nemám tu čest testu u opravdu vyhnaného motoru, ale znát to oproti klasické cívce s předřadným odporem je a to okmažitě, nemáme nijak změřeno zda pod plným plynem a v otáčkách je ten výkon větší, ale rozhodně v středních otáčkách a hlavně na kousek plynu je to znát hodně. Tak i tak větší síla jiskra bude vždy přínosem. Hlavně zde bude pro všechny přínosem, že jiskra zapálí aspoň kdy má, k čemuž můžu přispět 4
upraveno 2x, naposled 16.03.2012 12:25:10
so 25.10. Slalom Luleč u Vyškova | so 13. - ne 14.06. Legendy 2015 | další akce...